Načítava sa

Type to search

Ako si nastaviť svoje hranice voči ostatným

Viera Horňáková
Zdieľať

Mnoho odborníkov sa na tému duševného zdravia zhoduje, že je dôležité vymedziť si a udržiavať zdravé hranice. Tak najlepšie dokážeme samých seba ochrániť pred tým, čo nás oberá o silu a životnú energiu. Ako sa však v tejto odbornej rade vyznať a ako si to celé nastaviť tak, aby to fungovalo? Ponúkame konkrétne tipy. 

Licencovaná terapeutka Kati Morton pre portál Byrdie.com, uviedla, že hranice sú obmedzenia, ktoré kladieme na naše vzťahy o tom, aké správanie prijmeme a nebudeme akceptovať od iných ľudí. Hranice sú tým, čo nás chráni pred niečím nevhodným a neprijateľným. Je dôležité mať svoje hranice, pretože sú nevyhnutné pre našu emocionálnu, duševnú aj fyzickú pohodu. Morton odporúča venovať veľkú pozornosť tomu, ako sa cítite pred a po interakciách s ľuďmi alebo určitých typoch situácií, aby vám pomohli posúdiť, kde je potrebné nastaviť hranice, aby ste sa chránili.

Typy hraníc

Hranice môžeme nastaviť v rôznych oblastiach – vzťahy, práca, technológie, akákoľvek životná oblasť, ktorá sa nás bytostne týka. Odborníci sa zhodujú, že existujú základné tri kategórie hraníc:

  • Mentálne a emocionálne hranice zahŕňajú všetko, s kým zdieľate svoje myšlienky, názory, presvedčenia a emócie. Emocionálne hranice môžu zahŕňať aj to, ako dovolíte niekomu, aby s vami hovoril, alebo koľko energie ste ochotní investovať do vzťahu.
  • Fyzické hranice súvisia s tým, ako blízko dovolíte niekomu, aby bol k vám fyzicky, a s akým dotykom ste v poriadku a nie ste v poriadku.
  • Hranice zdrojov sú o vašej schopnosti vybrať si, kde a ako sa bude váš čas tráviť. Na konkrétnom príklade to vyzerá napríklad takto: od telefónu sa odpojíte po 20.00 hod., pretože sa chcete venovať už len rodine.

Ako si svoje nastaviť a udržiavať

1. Objasnite si svoje potreby

V prvom rade si musíte vy sami uvedomiť a objasniť, čo presne chcete niekomu komunikovať a akú zmenu vyžadujete. Napíšte si to a vopred hoci aj precvičte nahlas, aby ste neodbočili od témy, keď to s dotyčnou osobou budete chcieť prebrať.

ako nastaviť hranice

Foto: pexels.com/@mentatdgt

2. Nájdite si správny čas

Komunikácia o stanovení si hraníc by mala prebehnúť, keď sú obe strany emocionálne stabilné. Vaším cieľom je komunikácia vašich potrieb a hraníc s druhou osobou. Minulo by sa to účinku, ak by ste to komunikovali vtedy, kedy je druhá strana nervózna, v strese alebo unavená.

3. Začnite komplimentom

Je dobré komunikáciu o hraniciach začať poďakovaním, komplimentom, láskavým prístupom. Vzniká väčší predpoklad, že druhá strana prijme vaše potreby a hranice ako prijateľnú zmenu vo vašom vzťahu.

4. Ujasnite si pravidlá

Pri stanovení si hraníc sa nezameriavajte na zmenu správania druhej osoby, ale dajte najavo ako budete po novom reagovať, ak druhá osoba bude naďalej pokračovať vo svojom správaní. Dajte jasne najavo, že pokiaľ druhá osoba bude pokračovať vo svojom správaní, ktoré prekračuje vaše hranice, zmeníte spôsob reakcie. Komunikujte to pokojne, ale jasne a asertívne.

5. Verte si

Pre mnoho ľudí je stanovenie si hraníc veľmi náročné. Často ich druhá strana dokáže spochybniť a môžu o sebe začať pochybovať. Ak ste predtým nikdy žiadne hranice nemali, môže sa stať, že druhí budú chcieť nastavenie vašich hraníc posúvať. Vy si však stojte za svojím a verte si!

6. Je to proces

Stanovenie si hraníc nie je jednorazová záležitosť. Častokrát sa budete musieť vracať k tomu, aké sú vaše potreby a predstavy a opakovať ich. Nastavenie vašich hraníc je pre druhú stranu niečo novým, v čom sa potrebuje orientovať. Chce to čas, kým aplikujete nové spôsoby vzájomnej interakcie.

7. Majte to stále na pamäti

Pre človeka je jednoduchšie vracať sa späť k zaužívaným spôsobom správania sa, pretože je na to zvyknutý. Je možné, že občas vy sami upustíte zo svojich hraníc a vrátite sa k starým vzorcom správania sa. Práve vtedy nezabúdajte na svoje hranice, ktoré ste si stanovili, sami si ich pripomínajte a precvičujte. Chvíľu to bude trvať, ale berte to tak, že vďaka vašim hraniciam sa budete cítiť lepšie.

8. Nebojte sa kompromisov

Ak s niekým žijete pod jednou strechou alebo ste deň čo deň vystavený kontaktu a spoločnej komunikácii, môže sa stať, že dôjde k situácii, kedy bude potrebné urobiť kompromis. Dostatok komunikácie pomôže vám aj druhej strane komunikovať potreby a aj to čo je a čo nie je v poriadku.

9. Nastavenie hraníc aj na diaľku

Obdobie covidu nám prinieslo nové situácie. S mnohými ľuďmi komunikujeme len online, na diaľku. To, že sú od nás kilometre vzdialení neznamená, že si s nimi nemôžeme určiť hranice. Platí to rovnako aj v tomto prípade, len to má inú formu, ako v prípade osobných vzťahov, s tými, s ktorými sa pravidelne osobne stretávame. Napríklad, ak s niekým voláme a vieme, že celý rozhovor sa zvrtne len na to, čo má nové on, tak si stanovte, že aj vy chcete mať dostatočný priestor na to, podeliť sa so svojimi zážitkami. Aj pri vzťahoch na diaľku máte možnosť pripraviť sa na to, čo a ako chceme povedať.

Ilustračná foto: pexels.com

Zdroj: byrdie.com

Tags: