Načítava sa

Type to search

Zdieľať

Ing. Janka Guráňová je vyštudovaná nutričná špecialistka, mama dvoch detí a akčná žena, ktorá prostredníctvom individuálnych konzultácií ale aj náučných príspevkov na profile @zdravosjankou pomáha desiatkam ľudí zorientovať sa v oblasti zdravého životného štýlu, výživy ako aj prípravy organizmu na bezproblémové tehotenstvo a zdravý vývin plodu.

Janka, s kým spolupracuješ častejšie – so ženami alebo mužmi? Prečo je to podľa teba tak?

Kým som ešte pracovala v poradni, musím povedať, že častejšie za mnou prichádzali ženy. Ale prekvapivo, aj celkom dosť mužov chcelo riešiť váhu pod odborným dohľadom.

S čím sa na teba ľudia najčastejšie obracajú? V čom nemajú jasno alebo s čím najviac potrebujú poradiť?

Najčastejšie ide o redukciu váhy. Buď už vyskúšali veľa diét a nič im nezafungovalo, alebo im redukciu odporučil lekár. Často sú aj prípady, kedy ide o rôzne zdravotné problémy, potravinové alergie alebo intolerancie.

Čomu všetkému sa venuješ a aké služby ponúkaš?

Momentálne sa sústreďujem na prekoncepčnú výživu a výživu tehotných žien a detí. Už v minulosti sa mi potvrdilo, že strava je dôležitým faktorom, ktorý dokáže ovplyvniť aj plodnosť. Mala som niekoľko klientiek, ktorým sa podarilo neplánovane otehotnieť, hoci sa už dávno vzdali nádeje po niekoľkých márnych pokusoch v minulosti.

Navyše som si podobnou skúsenosťou prešla na vlastnej koži, čo ma utvrdilo v tom, že aj na tehotenstvo treba naše telo dôkladne pripraviť oveľa skôr, než sa rozhodneme pre bábätko.

Momentálne mám svoje služby trochu obmedzené vzhľadom na to, že som na materskej dovolenke a venujem sa viacerým projektom, ale k dispozícii mám možnosť online konzultácií a následne aj individuálny program, ktorého dĺžku a zameranie už napasujem vždy na potreby klienta. Tento obsahuje analýzu zdravotného stavu a jedálnička a následné konzultácie a nutričný plán na mieru.

Prichádza leto, obdobie, kedy všetci akosi prirodzene upriamujeme pozornosť na svoju postavu a stravovanie. Badáš zvýšený záujem o konzultácie v tomto predletnom období?

Nie. V tomto období práveže už každý akosi myslí na dovolenky a nechce riešiť obmedzenia. Najväčší záujem je väčšinou po sviatkoch a na nový rok. Veľa ľudí si v tomto období dáva predsavzatia, že chcú schudnúť.

Podľa mňa existujú len 2 typy ľudí – tí, čo v lete chudnú (lebo prirodzene jedia menej alebo odľahčia stravu) a tí, čo v lete priberajú (lebo zmrzlinky, drinky, grilovačky). Vnímaš to aj ty tak?

Dá sa povedať, že áno. V letnom období máme ale prirodzene tendenciu siahať po jedlách, ktoré sú ľahšie a bohaté na vodu, ako je ovocie, zelenina a automaticky sa zvyšuje aj pitný režim. Navyše vplyvom tepla väčšinou klesá apetít, nemáme takú potrebu jesť veľa, lebo to organizmus zaťažuje. Aj samotné trávenie jedla totiž uvoľňuje energiu a produkuje teplo. No pre mnohých je to aj čas, kedy si jednoducho chcú dopriať, ak sa doteraz v jedle obmedzovali.

Prečítajte si tiež 6 najbizarnejších diét a prečo by ste sa im mali oblúkom vyhýbať

Čo by si poradila ženám, ktoré si chcú užiť leto „sevšímvšudy“ no nechcú, aby sa to odrazilo na ich postave alebo zdraví?

Hlavne nebrať jedlo ako „zlé“ a „dobré“.  Ako sa hovorí: „Zakázané ovocie chutí najlepšie“. Ak sa doteraz obmedzovali len preto, aby v lete vyzerali dobre v bikinách, môže sa im ti vypomstiť „nenásytným“ apetítom po všetkom, čoho sa doteraz zriekli.

Pri výbere jedál odporúčam siahať po čo najmenej spracovaných potravinách. Netreba zabúdať ani na vyvážený tanier, ktorý by mal obsahovať zo všetkých potravinových zložiek, ako sú bielkoviny, tuky, ale aj sacharidy. Alkohol a sladkosti si dopriať s mierou. Ja si napríklad ku káve tiež musím dať nejakú sladkú drobnosť. A vždy radšej staviť na kvalitu potravín pred ich kvantitou.

Čo vnímaš ako takú najčastejšiu chybu, ktorú ženy v stravovaní robia a ako sa jej zbaviť?

Očakávajú rýchle výsledky. Toto je veľký demotivátor pre ženy, ktoré sú zvyknuté na radikálne diéty. Za krátky čas dokážu zhodiť niekoľko kíl, ale nevydrží im to dlho. Efektívna zmena v stravovaní a redukcii si vyžaduje čas. Každé telo reaguje na zmeny iným tempom. Nedá sa predpovedať, za aký čas sa dopracujeme k stanovenému cieľu.

Veľká chyba je aj to, že sa sústredia najmä na číslo na váhe. Vždy klientkám odporúčam sledovať iné parametre, ako sú napríklad obvody, level energie, kvalita spánku, častosť vyprázdňovania, pocity nadúvania. V podstate všetko, čo ich dovtedy mohlo trápiť a postupne sa to zlepšuje.

Aký máš názor na nárazové a krátkodobé diéty pred dovolenkou? Sú na niečo dobré alebo by sme sa im mali oblúkom vyhýbať?

Ja osobne nemám výhrady voči krátkodobým diétam. Zdravý človek úplne v pohode zvládne takúto zmenu na pár dní. Ak je to napríklad chudnutie do šiat či na nejakú príležitosť. Najmä ženám to pridáva veľa sebavedomia a navyše je to výborná motivácia na to, aby pokračovali v manažovaní svojej hmotnosti. Netreba to však preháňať a naozaj držať len 1-3 dni.

Akými základnými zásadami v stravovaní sa riadiš ty a prečo?

Priznám sa, že moje zásady momentálne porušujem takmer každý deň. Pred narodením detí som dodržiavala prerušované hladovanie, pretože mi to vyhovovalo vzhľadom na moju prácu.

Odkedy sa ale narodili deti, situácia sa stále mení a aj moje stravovanie sa tomu musí prispôsobovať. Momentálne nemám konkrétne zásady a snažím sa čo najviac počúvať svoje telo. Ja osobne som totiž ten typ, ktorý stres zajedá. Toto nie je príliš vhodné nastavenie, pokiaľ ste mama na materskej a veľa času trávite v kuchyni v blízkosti lákadiel.

Sú ale konkrétne potraviny, ktoré som z jedálnička úplne vyradila, len čo sme sa o nich v škole učili. Sú to najmä tavené syry, nekvalitné šunky, kompóty a rôzne zaváraniny. Rovnako dám radšej prednosť kvalitnej horkej čokoláde ako napríklad Horalke, ktorú som jedla naposledy asi pred 6 rokmi.

Vymenuj zopár najväčších mýtov v stravovaní, s ktorými sa opakovane stretávaš.

Napríklad, že sacharidy sú zlo. Tento mýtus je už dávno prežitý. Málokto rozlišuje, že pod pojmom sacharidy sa skrýva široké spektrum rôznych živín. Nie je to len biely cukor a múka. Okrem toho sú pre náš organizmus pohotovým zdrojom energie. Štiepia sa oveľa rýchlejšie, ako bielkoviny či tuky a pomáhajú aj pri regenerácii svalov po športovej aktivite.

Tiež neuznávam rôzne zázračné doplnky na rýchle chudnutie v podobe kávy, odvodňovačov, práškov, mixov a ktovie čoho ešte všetkého. Človek môže po nich zbadať krátkodobý efekt, ale na tie zásadné oblasti, kde telo ukladá zbytočné zásoby tuku, väčšinou nemajú žiadny vplyv. Vo väčšine prípadov ide skôr o také predražené laxatívum.

Mohlo by vás zaujímať Kitaka Haes o poruchách príjmu potravy: V dnešnej dobe sa “veľa jesť” nenosí

 

Tags:

Zanechať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené*