Deň svätého Valentína je sviatkom lásky, ktorý aspoň občas oslavuje viac ako polovica Slovákov. Čo pre nich tento sviatok znamená, čo si myslia o organizácií plánov pre tento deň, aký názor majú keď dôjde na platenie útraty a taktiež ako budú Slováci, ktorí tento sviatok oslavujú, tráviť tohtoročného Valentína? Tieto informácie Vám prináša výskum spoločnosti Nielsen Admosphere Slovakia, ktorého sa zúčastnilo päťsto respondentov z internetovej populácie staršej ako 15 rokov zo Slovenského národného panela.
Valentín alebo Deň všetkých zamilovaných je príležitosť, ako milo potešiť svojich najbližších. Približne dve tretiny opýtaných Slovákov uvádza, že tento sviatok oslavuje aspoň občas. To je viac ako v susednom Česku, kde je záujem o tento sviatok nižší a aspoň občas ho oslavuje 49 % českých respondentov.
Tento sviatok neoslavuje tretina opýtaných – daných respondentov mohli viesť k takýmto odpovediam rôzne dôvody: napríklad že dlhodobo nie sú v partnerskom vzťahu, alebo im tento sviatok nie je blízky.
Pre dve pätiny opýtaných, či už Valentína oslavujú alebo nie, je tento deň príležitosťou k romantike a k vyznaniu lásky (43 %). To je príhodnejšie mierne viac pre mužov než pre ženy a taktiež pre mladých opýtaných vo veku 18–34 rokov. Približne tretina opýtaných považuje sviatok zamilovaných za komerciu a tlak obchodníkov (36 %), čo deklarujú skôr vysokoškoláci. 18 % ho vníma ako cudzí sviatok, ktorý ku slovenskej kultúre nepatrí, s čím sa stotožňujú skôr muži a zároveň 16 % ho považuje za cudzí sviatok, ktorý však slovenskú kultúru obohacuje, s čím sa naopak viac stotožnili ženy. U susedov v Česku je tomu trochu inak – Valentín pre väčšinu Čechov znamená komerciu a tlak obchodníkov na peňaženky respondentov (43 %), približne tretina ho potom vníma ako príležitosť k romantike a vyznaniu lásky (31 %).
Čítajte aj: Dr.Max je opäť najzamestnávateľ. Ocenenie získal už tretíkrát v rade
Tí, ktorí Valentína oslavujú, budú tohtoročný sviatok zamilovaných sláviť tak, že obdarujú svojho blízkeho darčekom (39 %). 23 % opýtaných sa nechá prekvapiť od partnera či partnerky, podobný počet chce pripraviť romantický program v domácom prostredí (22 %); k obom možnostiam sa prikláňajú skôr ženy než muži. Mennej než pätina potom plánuje obdarovať svoju blízku osobu kvetom (19 %).
V otázke organizácie programu na sviatok svätého Valentína sa 46 % opýtaných zhoduje na tom, že plány pre tento deň by mali partneri organizovať spoločne či rovnocenne. S tým súhlasia skôr ženy a mladí opýtaní vo veku 15–34 rokov. Štvrtina potom uvádzala, že organizácie by sa mal chopiť muž.
Čo sa týka otázky platenia, takmer polovica opýtaných sa zhoduje na tom, že na Valentína by mal platenie zaistiť taktiež muž. Deklarujú to viac sami muži a opýtaní s vyšším stupňom vzdelania. Tretina potom uvádza, že by sa na platení mali partneri podieľať rovnocenne, t.j. spoločne (31 %). To naopak prehlasujú skôr ženy a vysokoškoláci.