Bratislava 13.8. 2025 – Kým mileniáli hľadajú istoty, pretože nesú zodpovednosť za rodinu a hypotéky, generácia Z je sebavedomejšia a okrem platu hľadá v práci aj hlbší zmysel. Ako ovplyvní pracovný trh generácia Aplha, ktorá vstúpi na pracovný trh v roku 2033?
Konferencia Equal Pay Day Slovensko 2025 otvára naliehavé otázky, ktoré nie všetci zamestnávatelia radi počúvajú, no generácie nových zamestnancov ich kladú čoraz hlasnejšie. Tretí ročník konferencie Equal Pay Day Slovensko, ktorú organizuje občianske združenie akčné ženy, sa uskutoční 7. novembra v DoubleTree by Hilton v Bratislave, aby opäť priniesol do popredia diskusiu o rovnosti v odmeňovaní, férovom pracovnom prostredí a výzvach, ktoré formujú trh práce pre budúce generácie.
Tohtoročná konferencia Equal Pay day bude zameraná na medzigeneračné rozdiely v prístupe k zamestnaniu, ale aj na témy, ktoré si spoločnosť väčšinou nevšíma. Nové generácie menia pravidlá hry. Nechcú len plat, ale zmysluplnú prácu, férovosť a prostredie bez prekážok. O to väčší je šok, keď narazia na realitu. Ženy ešte vždy zarábajú menej, rodičia po rodičovskej dovolenke sú často odsunutí na okraj a zraniteľné skupiny len zriedkakedy dostanú šancu ukázať, čo v nich je. A pritom rodičia po návrate do práce prinášajú nové zručnosti, odolnosť a inú perspektívu, no aj napriek tomu čelia skrytým bariéram. Stratili profesijné kontakty, sebavedomie, aj istotu, že ich trh práce vôbec chce. Podceňovanie týchto ľudí, najmä žien, je nielen nefér, ale aj ekonomicky nezmyselné. Firmy, ktoré to pochopia, získajú konkurenčnú výhodu. Ostatné riskujú, že prídu o generácie skúsených a lojálnych zamestnancov. „Je veľkou výhodou mať rôznorodosť v akomkoľvek kontexte,“ tvrdí Marcela Krajčová, Senior Manager People&Culture z Philip Morris Slovakia.
Generácia Z je sebavedomejšia než mileniáli v ich veku. Od zamestnávateľov očakáva transparentnosť, flexibilitu a reálnu spoločenskú zodpovednosť. Priemerný zárobok považujú za dôležitý, ale viac než výška platu ich zaujíma, či má ich práca zmysel a či majú priestor rásť. Generácia Alpha, ktorá začne vstupovať na trh práce približne od roku 2030, posunie tieto očakávania ešte ďalej. „Generácia Alpha prinesie so sebou nové očakávania a výzvy. Pre túto generáciu bude typické, že budú hľadať zmysel a pridanú hodnotu v tom, čo robia. Mnohí z nich budú pracovať súbežne pre viacerých zamestnávateľov a dĺžka pôsobenia v jednej firme sa môže dramaticky skrátiť. Stabilita nebude motivátorom – dôležitá bude pestrosť, výzvy a možnosť neustáleho rozvoja,“ vysvetľuje Ivana Heretik Vačoková, CEO Talent Solutions.
„Generácia Alpha bude chcieť prežiť naplnený život prácou, ktorá im bude dávať zmysel. V prostredí, kde sa budú cítiť dobre a akceptovane. Konečne ako my všetci,“ dopĺňa Marcela Krajčová.
Mileniáli vstupovali na trh práce s inou víziou, pričom dnes sa mnohí z nich cítia stlačení medzi dvoma svetmi. reprezentanti tejto generácie hľadali stabilitu a kariérny rast v rámci jednej firmy, no finančná kríza a technologické zmeny im ukázali, že istoty sú ilúzia. Priemerné zárobky mileniálov síce rástli, no často za cenu dlhších pracovných hodín a slabšieho work-life balansu.
Dnes sa snažia držať krok s dynamickými očakávaniami Gen Z a Alpha, no zároveň nesú zodpovednosť za rodinu a hypotéky. Ivana Heretik Vačoková tvrdí: „Každá generácia má svoje špecifiká, no nemožno zamestnancov vnímať len optikou ich roku narodenia. V každej generácii existujú výnimky. Kľúčom je individualizácia a pochopenie rôznorodých potrieb.“
„Equal Pay Day nie je len o suchých grafoch a percentách. Je to zrkadlo, ktoré ukazuje, že aj v 21. storočí stále riešime, či je rovnaká mzda za rovnakú prácu samozrejmosťou alebo „benefitom navyše“. Za číslami sa skrýva viac než nerovnosť v odmeňovaní – množstvo premrhaných príležitostí a utopeného potenciálu. Nie preto, že by chýbali schopnosti, chuť či talent, ale preto, že pracovné prostredie často nie je nastavené tak, aby ľuďom umožnilo naplno využiť ich možnosti,“ hovorí Martina Novotná, zakladateľka OZ Akčné ženy a organizátorka konferencie Equal Pay Day.
Práve tu vstupuje do hry prístup firiem. Inkluzívne a motivujúce prostredie totiž nevzniká samo od seba, ale vyžaduje pochopenie rôznych životných situácií a potrieb zamestnancov. „Inkluzívne a motivujúce pracovné prostredie v multigeneračných tímoch si vyžaduje individuálny prístup k zamestnancom. Firmy by nemali posudzovať ľudí podľa generácie, z ktorej pochádzajú, ale podľa ich aktuálnych potrieb, motivácií a životnej situácie,“ uzatvára Ivana Heretik Vačoková.
Konferencia Equal Pay Day Slovensko po tretíkrát prinesie inšpiratívne diskusie o rovnosti v odmeňovaní, vedení, kariérnych príležitostiach aj generačných rozdieloch. Equal Pay Day však určite nie je o „ženách proti mužom“. Je o tom, že talent nemá pohlavie, vek, ani rodinný stav, no bariéry na trhu práce áno. Tak prečo stále neodmeňujeme rovnakú prácu rovnako?
Viac o programe a spíkroch konferencie nájdete tu: https://www.equalpayday.sk/.