Načítava sa

Hľadané slovo alebo výraz

60 rokov čistoty a účinnosti – máte ju doma aj vy?

Zdieľať

Značka Jar slávi tento rok 60. výročie. Po prvý krát si mohli slovenské gazdinky Jar zakúpiť už v roku 1960. Išlo vtedy o prelomový vynález, ktorý výrazne zjednodušil domáce práce. Dovtedy sa na umývanie riadov používala sóda, piesok, ocot alebo citrón.

„Na príprave Jari pracovali v Rakone od roku 1955, pričom vývoj toho najlepšieho zloženia trval 2 roky. Otestovali sme mnoho verzií, až sme konečne našli tú ideálnu! Zrazu stačila len jedna lyžica čistiaceho prostriedku na 5 litrov horúcej vody, a pokiaľ bola zreteľná pena, čistiaci účinok fungoval,“ popisuje začiatky nového čistiaceho prostriedku Petr Nejman, ktorý pracoval v Rakone od roku 1959.

Pozrite si aj retro reklamy značky JAR

Počas svojej existencie prešla Jar mnohými inováciami a zmenami v zložení, aby splnila požiadavky zákazníkov na účinnosť i vôňu. Vďaka novým technológiám a oveľa pokročilejšiemu systému povrchovo aktívnych látok P&G dnes vyrába čistiaci prostriedok, ktorý vydrží 5x dlhšie než pôvodný produkt. Súčasná Jar odstraňuje mastnotu neporovnateľne rýchlejšie oproti pôvodnej. Pre spotrebiteľov je to veľmi dôležité, pretože im to šetrí drahocenný čas.

Tvar fľašky bol tiež pravidelne vylepšovaný s dôrazom na funkčnosť a najmodernejší dizajn. Najprv sa Jar predávala v skle, od roku 1965 vo fľaškách z PVC fólie a od roku 1974 v plastových fľaškách HDPE. Vývoj dospel až k dnešným 100 % recyklovateľným obalom a fľaškám Jar Ocean Plastics, ktoré sú čiastočne vyrábané z plastového plážového odpadu.

Zopár faktov značky, ktorá je na trhu 60 rokov

  • Jar sa začala predávať v októbri roku 1960, ochranná známka pre prvý tekutý čistiaci prostriedok Jar bola registrovaná o rok skôr.
  • Na výber pomenovania produktu bola vyhlásená súťaž medzi zamestnancami. Víťazka za svoj návrh dostala 100 Kčs. Pre porovnanie – priemerný plat v Rakone sa vtedy pohyboval okolo 600 Kčs. Nikdy nevysvetlila, čo jej návrh znamená, a tak sa traduje, že Jar získala svoje meno podľa začiatočných písmen priezvisk jeho tvorcu Mojmíra Ranného a vtedajšieho riaditeľa podniku Rakona v Rakovníku Jaromíra Janečka, kde sa čistiaci prostriedok začal vyrábať a vyrába sa dodnes.
  • Na príprave Jari v Rakone pracovali od roku 1955, príprava samotného zloženia trvala 2 roky.
  • Pred Jarou sa používala na umývanie riadu sóda, piesok, ocot alebo citrón.
  • Celú svoju históriu sa Jar vyrába v továrni Rakona v Rakovníku. História Rakony sa píše od roku 1875, keď František Otta otvoril v Rakovníku svoju prvú mydláreň – predchodcu dnešnej Rakony.
  • Prvá Jar sa dávkovala v množstve dve polievkové lyžice na desať litrov horúcej vody a čistiaci účinok trval, kým bola pena viditeľná. Prvá inovácia prišla v roku 1964, kedy bolo vylepšené zloženie. Dávkovanie mohlo byť znížené na polovicu. Nová Jar sa nazývala Jar Extra.
  • Najskôr sa Jar predávala v skle (na začiatku v objeme 250 ml, neskôr 500 ml), od roku 1965 vo fľašiach z PVC fólie, od roku 1974 v plastových fľašiach HDPE s obsahom 450 gramov.
  • Ikonické produkty: Jar (rok 1960) Jar Extra (rok 1964) Jar 75 (uvedená na trh v roku 1973, prostriedok získal ocenenie na chemickom veľtrhu v Bratislave za kvalitu čistenia riadov, starostlivosti o pokožku a vôňu) Jar 80 (uvedená v roku 1979)  Jar Prim, Jar Super (obsahovali látky, ktoré sa starajú o pokožku) Jar 90.
  • V roku 1991 kúpila Rakonu americká firma Procter & Gamble. Od tej doby Jar prešla mnohými zmenami zloženia, ale po desiatky rokov si populárne meno zachovala.
  • V Rakone sa vyrába aj značka Fairy s rovnakým zložením ako Jar – ide o prostriedok na umývanie riadov určený pre zahraničný trh.
  • V roku 2008 boli pod značkou Jar uvedené na trh aj tablety do umývačiek riadu.
  • Aktuálne: na oslavu výročia boli na trh uvedené retro fľašky Jari.
/* Sticky bottom */ - ukotvená reklama v spodnej časti webu /* Interstitial */ - reklama medzi preklikmi “Vignetova reklama”