Načítava sa

Type to search

9 chýb, ktorým by sa pri manažovaní času mala vyhnúť každá žena 

Viera Horňáková
Zdieľať

Je flexibilný pracovný čas požehnaním alebo prekliatím? Poznáte to – neviete, kde vám hlava stojí, a tak robíte rad za radom to, čo sa na vás valí: odpovedáte na emaily, vybavujete telefonáty, rýchlo utekáte na nákup, potom s deťmi na krúžky, pozbierate bielizeň, ktorá na balkóne visí už tretí deň, rýchlo nachystáte večeru… Nehovoriac o tom, že by ste sa chceli chvíľu venovať aj samy sebe. 

Neraz sme v ešte väčšom kole, než keď sme chodili do práce. Ako keby čas strávený doma (hoci prácou) plynul závratnou rýchlosťou. A to bez ohľadu nato, či deti máme alebo nie. Akým chybám sa teda treba vyhnúť, ak chceme zažiť produktívny a zároveň pokojný deň mimo kancelárie? 

1. Začínať deň až ráno 

Nie, nie je to nezmysel. Ak nás toho čaká veľa, najlepšie je pripraviť sa na deň už večer vopred. Stačí pár minút, pero a diár (alebo aplikácia) a brainstorming. Keď si spíšeme, čo všetko na nás čaká, usporiadame si myšlienky a celkovo sa upokojíme. Potom sa už ľahšie rozhodujeme, čo a kedy budeme robiť. Toto učíme aj naše krásky v minikurzoch Tvorím svoj večer a Tvorím svoje ráno. 

2. Vstávať s nechuťou 

Keď si líhame s pocitom, že sme na nasledujúci deň pripravené, prospieva to našej duševnej pohode. No ak sa ráno budíme s myšlienkami typu Bože, to už je ráno? Mne sa nechce! Posuniem budík ešte o 15 minút, to stihnem…, takmer všetko naše večerné úsilie vyjde navnivoč. My milujeme dve techniky od Mel Robbins. Jedna je 5-sekundové pravidlo a druhá je ťapnúť si so sebou ráno v zrkadle. My sa pritom ešte aj usmievame – hoci občas nasilu. Skúsite to? 

3. Začínať zhurta 

Ani my sme neverili, že sa dá deň začínať tým, čo nás teší. No keď sme si uvedomili, že nato stačí aj päť minút, celkom sa nám zmenil pohľad na ráno. Je jedno, čo to bude, hlavne to musí dávať zmysel vám – káva na balkóne, meditácia, krátke cvičenie alebo chvíľka s knihou. Práve vďaka tomu sme sa na rána začali nesmierne tešiť, ako keď sme boli deti. 

Prečítajte si aj: 10 rád, ako začať so ženským time manažmentom podľa cyklu

4. Ako prvý vziať do ruky telefón 

Takmer všetky ho používame ako budík. Lenže okrem toho je aj nesmierne lákadlo, pretože nás priam nabáda, aby sme sa pozreli, kto nám písal, čo je nové vo svete a na sociálnych sieťach, aké bude počasie… A už sa rútime dole králičou norou ako Alenka v ríši divov a ani sa nenazdáme a polhodina je preč. Mne sa najviac osvedčilo nechytať mobil do ruky aspoň prvých 20 minút z dňa, ideálne však hodinu. Zistila som, že zrazu mám oveľa viac času, než som si myslela. 

5. Nepoznať svoj bežný deň 

Možno si poviete, že u vás nič ako bežný deň neexistuje, no nie je to tak. Určité činnosti sa vždy pravidelne opakujú, len tým, že ich vykonávame náhodne, to tak nevnímame. Raz sa najprv umyjeme a namaľujeme, inokedy najprv chystáme raňajky. No až keď vieme, čo zvyčajne robievame, môžeme lepšie odhadnúť, koľko času na jednotlivé činnosti potrebujeme, kde ten čas márnime a ktoré činnosti nás vyslovene oberajú o energiu. Preto sa oplatí pár dní odsledovať, ako vlastne ten náš rozvrh vyzerá. Uvidíte, že o sebe zistíte mnoho zaujímavých vecí. 

6. Nepriradiť úlohám konkrétny čas 

Keď si jednotlivé úlohy len napíšeme do nikdy sa nekončiaceho ,,to do listu” a neusporiadame ich podľa toho, ako sa im chceme venovať, často na niektoré z nich (najmä na tie, ktoré sú dôležité z dlhodobého hľadiska) zabudneme. Preto pomáha naplánovať si, kedy sa čomu budeme venovať. Na to sú podľa nás ideálne časové bloky. 

7. Vyhýbať sa oddychu 

V prvej polovici cyklu sme zvyčajne plné síl a nepotrebujeme toľko relaxovať. Ideme vtedy naplno, priam sa prepíname, hoci nám sa to tak zdať nemusí. Problém však nastáva, ak sa to snažíme robiť počas celého nášho cyklu, a teda aj počas kreatívnej fázy a fázy rozjímania. Keď sme začali sledovať svoj cyklus a fázy mesiaca, zistili sme, že po období sily a entuziazmu prichádza obdobie útlmu. Už sa neviníme za to, že toľko nevládzeme, že si musíme ísť ľahnúť skôr alebo že nemáme jednoducho chuť robiť toľko vecí ako predtým. Zistili sme, že naša energia sa nám opäť vráti – a odvtedy viac rešpektujeme to, čo si pýta naše telo.  

8. Pracovať bez pevnej pracovnej doby 

Možno si poviete, že to je hlúposť, pretože práve kvôli tomu ste chceli robiť z domu. Pružná pracovná doba je skvelá – ak vieme, kedy sa končí. V opačnom prípade sa môžeme ocitnúť v ešte väčšej časovej tiesni, než keď sme chodili do zamestnania. Preto je dôležité nastaviť si hranicu, keď s prácou v daný deň skončíme. Môže to byť náročné, najmä ak nechávame úlohu nedokončenú, no dá sa na to zvyknúť. Časom budete vedieť odhadnúť čas potrebný na dané úlohy oveľa lepšie. No dôležité je to aj preto, aby sme si nenakladali na plecia priveľa. Nám sa osvedčilo v dni, keď vieme, že tej práce nie je toľko, jednoducho skončiť skôr a venovať sa sebe alebo našim blízkym. Pretože vždy sa nájde niečo, čo by sa ešte dalo stihnúť, urobiť… No o tom predsa flexibilná pracovná doba nie je, či? 

9. Riešiť len krízové situácie 

Pokazí sa práčka, deti ochorejú, treba ísť pomôcť rodičom… Toto sú veci, ktoré treba riešiť okamžite. No nie všetky sú naozaj akútne a problém nastáva vtedy, keď v našom rozvrhu prevalcujú to, na čom nám záleží z dlhodobého hľadiska. Kvôli tomu zanedbávame cvičenie, spánok, čas s rodinou, svoje koníčky… Preto pri plánovaní treba myslieť aj na rovnováhu medzi tým, čo ,,horí”, a tým, od čoho závisí naša dlhodobá spokojnosť – v súkromí i v práci. 

Zo začiatku sa to môže zdať zložité, pretože vytvoriť si určitý systém chce čas a odhodlanie. No už po pár dňoch sme na vlastnej koži zistili, že to má zmysel, pretože chaos sa začal vytrácať a my sme sa začali na dni čoraz viac tešiť – hoci sme netušili, čo nám v skutočnosti prinesú. 

 

Jana Nagypálová, Oáza inšpirácie 

Tags: