Načítava sa

Type to search

Menopauza: Dajte zbohom nepríjemným prejavom

Viera Horňáková
Zdieľať

Menopauza sa týka každej jednej z nás. No nie každá z nás ju prežíva rovnako. Niektoré ženy to majú ľahšie, iné ťažšie. Avšak patrí k životu, životnému cyklu ženy. Na čo sa pripraviť, čo menopauzu sprevádza, ale aj čo robiť, aby sme si menopauzu užili a nielen prežili.  

Veľká zmena v živote ženy

Menopauza je prirodzená a nezvratná súčasť života každej ženy. Väčšinou prichádza medzi 45. až 55. rokom života. Nejedná sa o chorobu, ale o starnutie ženského tela. V tele ženy sa deje to, že sa utlmuje funkcia vaječníkov, znižuje sa hladina progesterónu a estrogénu, zastavuje sa menštruačný cyklus, žena tak nemôže otehotnieť a mať deti. Stáva sa teda neplodnou. Túto zmenu diagnostikuje väčšina gynekologičiek, a to v prípade, ak sa menštruácia neobjavila viac ako rok. 

žena v prechode

Foto: pexels.com

Menopauzu sprevádza aj súbor mnohých telesných a duševných komplikácií, ktoré spôsobuje primárne hormonálna nerovnováha. Uvádza sa až 30 jednoznačných príznakov, medzi ktoré patrí napríklad: únava, poruchy spánku, problémy so zažívaním, zvýšená hmotnosť, žalúdočná nevoľnosť, bolesti hlavy, závraty, návaly tepla, brnenie končatín, vaginálny diskomfort, zhoršená kvalita pleti, zhoršená kvalita vlasov a ich vypadávanie, zhoršená kvalita nechtov, nočné potenie. Na psychickej úrovni sa menopauza môže prejavovať stresom, zmenami nálad, úzkosťou, panickými atakmi, sebaľútosťou až depresiou alebo zábudlivosťou. 

Pozývame vás na konferenciu PRE ZDRAVIE ŽENY:

Akčné ženy: Nezabúdajme na to najdôležitejšie, čo máme – konferencia Pre zdravie ženy 

CHCEM VSTUPENKU

Menopauza – ako ju zvládnuť

Existuje celý rad toho, čo môžeme urobiť pre to, aby sme sa počas menopauzy cítili lepšie a zvládli jej prejavy.

  • Rozhodne je vhodné dbať na pestrú a výdatnú stravu a možnosti doplnkov stravy a ich navýšenie o vitamín D a vápnik.
  • Dodržiavanie pitného režimu, tzn. pitie čistej pramenitej vody, zeleninovej a ovocnej šťavy.
  • Dostatok pravidelného pohybu na čerstvom vzduchu, ideálna je rýchla chôdza, beh, turistika, plávanie, aerobik, pilates. Pomôcť môžu aj relaxačné techniky – joga, riadené dýchanie, meditácia.
  • Kvalitný spánok, častý odpočinok, pravidelné preventívne návštevy u lekára.
  • Wellness pobyty, kúpele, záľuby, priatelia a schopnosť si plánovať akcie, na ktoré sa budete tešiť – akýkoľvek spôsob relaxu a využitia voľného času, ktorý vás privedie na iné myšlienky. 
ženy v prechode

Foto: pexels.com

Úľava od nepríjemných príznakov môže nastať aj pomocou estrogénovej terapie, ktorú odporučí gynekológ. Tá však nie je vhodná pre každú ženu. O tom je vhodné konzultovať so svojím lekárom. 

Prežívate obdobie menopauzy? Čo vám ho uľahčuje? Podeľte sa so svojimi tipmi. 

Ilustračná foto: pexels.com

Článok bol pripravený v spolupráci s Bc. Hellen Holečková, psychologička online poradne MOJRA /www.mojra.sk 

Zanechať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené*

99 − 90 =