Načítava sa

Type to search

Menopauza: Dajte zbohom nepríjemným prejavom

Viera Horňáková
Zdieľať

Menopauza sa týka každej jednej z nás. No nie každá z nás ju prežíva rovnako. Niektoré ženy to majú ľahšie, iné ťažšie. Avšak patrí k životu, životnému cyklu ženy. Na čo sa pripraviť, čo menopauzu sprevádza, ale aj čo robiť, aby sme si menopauzu užili a nielen prežili.  

Veľká zmena v živote ženy

Menopauza je prirodzená a nezvratná súčasť života každej ženy. Väčšinou prichádza medzi 45. až 55. rokom života. Nejedná sa o chorobu, ale o starnutie ženského tela. V tele ženy sa deje to, že sa utlmuje funkcia vaječníkov, znižuje sa hladina progesterónu a estrogénu, zastavuje sa menštruačný cyklus, žena tak nemôže otehotnieť a mať deti. Stáva sa teda neplodnou. Túto zmenu diagnostikuje väčšina gynekologičiek, a to v prípade, ak sa menštruácia neobjavila viac ako rok. 

žena v prechode

Foto: pexels.com

Menopauzu sprevádza aj súbor mnohých telesných a duševných komplikácií, ktoré spôsobuje primárne hormonálna nerovnováha. Uvádza sa až 30 jednoznačných príznakov, medzi ktoré patrí napríklad: únava, poruchy spánku, problémy so zažívaním, zvýšená hmotnosť, žalúdočná nevoľnosť, bolesti hlavy, závraty, návaly tepla, brnenie končatín, vaginálny diskomfort, zhoršená kvalita pleti, zhoršená kvalita vlasov a ich vypadávanie, zhoršená kvalita nechtov, nočné potenie. Na psychickej úrovni sa menopauza môže prejavovať stresom, zmenami nálad, úzkosťou, panickými atakmi, sebaľútosťou až depresiou alebo zábudlivosťou. 

Menopauza – ako ju zvládnuť

Existuje celý rad toho, čo môžeme urobiť pre to, aby sme sa počas menopauzy cítili lepšie a zvládli jej prejavy.

  • Rozhodne je vhodné dbať na pestrú a výdatnú stravu a možnosti doplnkov stravy (CBD je dobrým pomocníkom pre ženy v prechode) a ich navýšenie o vitamín D a vápnik.
  • Dodržiavanie pitného režimu, tzn. pitie čistej pramenitej vody, zeleninovej a ovocnej šťavy.
  • Dostatok pravidelného pohybu na čerstvom vzduchu, ideálna je rýchla chôdza, beh, turistika, plávanie, aerobik, pilates. Pomôcť môžu aj relaxačné techniky – joga, riadené dýchanie, meditácia.
  • Kvalitný spánok, častý odpočinok, pravidelné preventívne návštevy u lekára.
  • Wellness pobyty, kúpele, záľuby, priatelia a schopnosť si plánovať akcie, na ktoré sa budete tešiť – akýkoľvek spôsob relaxu a využitia voľného času, ktorý vás privedie na iné myšlienky. 
ženy v prechode

Foto: pexels.com

Úľava od nepríjemných príznakov môže nastať aj pomocou estrogénovej terapie, ktorú odporučí gynekológ. Tá však nie je vhodná pre každú ženu. O tom je vhodné konzultovať so svojím lekárom. 

Prežívate obdobie menopauzy? Čo vám ho uľahčuje? Podeľte sa so svojimi tipmi. 

Ilustračná foto: pexels.com

Článok bol pripravený v spolupráci s Bc. Hellen Holečková, psychologička online poradne MOJRA /www.mojra.sk