Minulý školský rok (2019/2020) som započala svoje vysokoškolské štúdium v Holandsku na Tilburg University. Hneď na začiatku letného semestra však prišla pandémia a ja som bola nútená odísť domov na Slovensko. Prestúpila som na Vysokú školu ekonomickú v Prahe, kde v angličtine študujem ten istý odbor ako v Holandsku – Obchodná Administratíva, resp. Business Administration.
Práve po prílete domov bolo všetko veľmi neisté a netušila som, kedy (a či vôbec) sa do Holandska vrátim. Začala som prehodnocovať svoje aktivity a aj keď som mala vždy veľa koníčkov, chcela som začať pracovať na niečom dlhodobejšom. Popri online výuke a prekladateľskej brigáde na MTF STÚ v Trnave som začala vymýšľať, čo by mi dávalo zmysel po všetkých stránkach – kreatívou, filozofiou aj dlhodobým potenciálom nielen pre mňa, ale aj pre ostatných ľudí.
Ak by ma mal hocikto v mojom blízkom okolí opísať, na prvých priečkach by vždy okrem perfekcionizmu stála aj kreatíva. Odmalička som vždy radšej darčeky vyrábala než kupovala – dokonca tak „amatérsky“ aj sviečky a mydielka. Výroba akéhokoľvek charakteru je pre mňa jednou z mála činností, kedy sa naozaj nesústredím na nič iné a dokážem vypnúť hlavu. Či už je to maľovanie, písanie, ručná výroba, tvorba videí, alebo práve výroba sviečok… Ak ma niečo nadchlo, vždy som to chcela robiť okamžite a chcela som toho robiť veľa. A ak by som mala aspoň trošku hudobný sluch, určite by som sa chcela venovať aj tomu, presne ako môj mladší brat. 🙂
Príbeh za sviečkami je jednoduchý – hľadala som produkt, ktorý by plnil moje dlhodobé očakávania a spĺňal by kritériá mojej filozofie a prístupu k tvorivej činnosti ako takej. Najprv som uvažovala nad prírodnou kozmetikou, no okrem prísnych regulácií je na Slovensku/ v Česku takýchto výrobcov dosť – navyše sa mi páči, ako to robia, a preto som necítila potrebu sa do toho miešať. Sójové sviečky mi odškrtli všetky pomyselné políčka a začala som na nich pracovať.
Veľká väčšina mojej najbližšej rodiny má práveže podnikateľské a firemné zázemie, a preto mi popravde nikdy nebolo úplne jasné, od koho som tieto kreatívne pohnútky pochytila (úsmev). Vždy som v tom však bola plne podporovaná a našla som si práve tie veci, ktoré ma bavia a vydržali mi dodnes, aj keď v podstate v tomto smere nemám žiadne konkrétne vzdelanie – iba zopár krúžkov ako dieťa a dlhé hodiny strávené nad výkresmi, plátnami, papiermi a programami.
Človek si podľa mňa veľmi málo uvedomuje, ako veľmi sú jeho voľnočasové aktivity a koníčky ako dieťa prepojené s tým, čo bude nakoniec v živote robiť, resp. ako veľmi nás to dokáže vyformovať. Ja som dlhé roky bezcieľne tvorila len pre potešenie a kreatívne sa angažovala snáď do všetkých smerov, ktoré mi boli známe. Až minulý rok som si uvedomila, že to má potenciál rozvíjať ďalej aj čo sa týka mojej pracovnej činnosti.
Tie naozaj úplne prvé ako dieťa, keď som sa snažila vymyslieť vhodný darček pre rodinu (úsmev). Ale čo sa týka značky LAVINA, prvé výtvory vznikali okolo leta 2020, keď už som mala o všetkých vstupoch do výroby načítané a s dopodrobna získanými informáciami som začínala testovať druhy voskov, knôtov a vôní.
Najťažšie je však rozlúsknuť teploty, pri akých sa sviečka musí spracovávať vo všetkých fázach – pri topení vosku, vmixovaní vône, nalievaní do pohárika – záleží aj na teplote pohárika. Sójový vosk je totižto jeden z najháklivejších na spracovanie, je náchylný k rôznym estetickým chybám, ak sa pracuje s nesprávnymi teplotami. Akonáhle som však mala toto vyriešené, mohla som výrobu zrýchliť a začať vyrábať vo väčších množstvách a postupne značku LAVINA budovať.
LAVINA sa od svojich začiatkov drží troch hlavných pilierov – udržateľnosť, lokálnosť a ľudský prístup. Okrem podporovania slovenského trhu a ekonomiky (najmä v tomto období) je výhodou aj fakt, že touto cestou za mnou nemusí materiál dlho cestovať a znečisťovať životné prostredie – výrazne sa tak skracuje čas, za ktorý som potom schopná ja produkt dodať mojim zákazníkom. Zahraničných dodávateľov vyberám takých, ktorí ponúkajú uhlíkovo neutrálnu dopravu.
Takisto je pre mňa a moju značku dôležitá udržateľnosť nielen ekonomická, ale aj udržateľnosť živnotného prostredia – snažím sa minimalizovať negatívny dopad na planétu pri výbere dodávateľov, materiálov na výrobu aj balenia. Práve preto je napríklad zavedený Recyklačný program, kde zákazníci vedia buď vrátiť prázdny pohárik od vyhorenej sviečky do jednej z predajní, ktoré sa doň zapojili, alebo nám ho môžu priamo poslať na adresu – pri oboch možnostiach dostávajú automaticky zľavu na ďalší nákup.
Inšpirácie k novým vôňam nachádzam „za pochodu“. Mám doma mnoho malých balení vôní – testerov – nové kombinácie a arómy ma totižto dokážu nesmierne nadchnúť a trávim veľa času vyberaním tých správnych na rôzne obdobia a nové kolekcie.
Verím, že LAVINA si okrem svojej neustálne sa rozširujúcej ponuky naozaj jedinečných a trvácnych vôní ľudí získala aj svojím minimalistickým a nadčasovým dizajnom. Ako jediní na slovenskom trhu ponúkame v celom našom sortimente farbené poháriky (sú dokonca vyrábané a ručne maľované tu u nás na Slovensku) a verím, že práve ich čierny a biely dizajn pôsobí veľmi elegantne a hodí sa naozaj do každého prostredia. Dizajn dopĺňajú vkusné, nerušivé nálepky, ktoré „splývajú“ s pohárikom a takisto drevené viečko vo farbe pohárika, ktoré udržiava vôňu sviečky vo vnútri.
Ako som spomínala, väčšinu našich materiálov berieme od lokálnych výrobcov či dodávateľov. To, čo berieme zo zahraničia, sa u nás jednoducho nevyrába v množstvách, aké potrebujeme a to je dôvod, prečo musíme siahať za hranice. V rámci spomínaných hlavných zásad našej značky tiež dúfame, že naši zákazníci ocenia našu transparentnosť vo výrobe.
Benefitov sójového vosku je naozaj mnoho. Vyrába sa zo sójových bôbov, takže je prírodný a vegánsky. Sviečka zo sójového vosku horí až 2x dlhšie v porovnaní s klasickou parafínovou, pretože majú nižšiu teplotu horenia. Aj v tomto smere je teda cena za takúto sviečku opodstatnená.
Sójové sviečky taktiež vypúšťajú svoju arómu postupne, takže sa nemôže stať, že by človek po hodine pálenia sviečku už necítil. Sviečky LAVINA však majú trvácnu a vcelku sýtu vôňu, takže – podľa slov zákazníkov – ju stačí páliť aj kratšie a izba bude ešte dlho rozvoniavať.
Parafínový vosk je lacnejší a sviečky z neho sa teda dostávajú do vcelku inej cenovej kategórie. Parafín sa tiež vyrába ako vedľajší produkt ropného priemyslu. Sójové sviečky produkujú až o 80-90% menej sadzí než parafínová sviečka.
Ako poslednou výhodou je ľahká zmývateľnosť z materiálov, na odstránenie vosku stačí teplá voda a mydlo.
Myslím si, že ľudia čoraz viac dbajú nielen na svoje zdravie, ale aj zdravie planéty. Viac sa pýtajú a sú teda náročnejší, dbajú na lokálnosť a vyberajú si na základe informácií, nie iba pekných obalov. A toto všetko sa ukáže aj na cene, ktorú sú ochotní zaplatiť.
Na Slovensko sa tieto zmeny a ľudské „uvedomenia“ dostavujú pomalšie ako v zahraničí, čo samozrejme neplatí iba pri výbere sviečok, ale aj v rámci stravovania, oblečenia, odpadu či celkovom eko-zmýšľaní, no za posledných pár rokov začínam pozitívne zmeny aj ja osobne oveľa viac registrovať nielen na sebe, ale aj v mojom okolí.
Sortiment LAVINA sa zatiaľ skladá zo sviečok s bavlneným či dreveným knôtom, máme stálu ponuku a pridávame rôzne limitované podľa obdobia. S tým sa takisto menia ľudské preferencie – cez Vianoce šli najviac vône ako Pomaranč & škorica, Perníková chalúpka či Babičkina štrúdľa, teraz idú najmä sviežejšie vône ako Divoké ruže & mäta, Černica & citrusy.
Ako som spomínala, momentálne máme v ponuke 200g sviečky s bavlneným alebo dreveným knôtom. Nedávno sme spustili nás projekt LAVINA LAB, v ktorom majú zákazníci možnosť otestovať naše produkty, ktoré sme ešte neuviedli na trh za symbolické ceny a dať nám na ne spätnú väzbu – tu sme uviedli napríklad aj vonné vosky do aromalámp a plánujeme ďalšie novinky. Najnovšiu však máme našu Jarnú kolekciu s kvetinovou vôňou s názvom Nežný hyacint.
Aktuálne sme veľmi blízko k dokončeniu nášho nového balenia, ktoré bude obsahovať hneď niekoľko noviniek, aby bola LAVINA ešte viac udržateľná. Po novom balení nastúpia ďalšie typy produktov, u ktorých finalizujeme testovanie a dolaďujeme „to okolo“ – posledné dizajnové a grafické úpravy, fotky, web, promo…Takisto samozrejme plánujeme neustále zdokonaľovať výrobný proces, poisťovať si potrebných dodávateľov a budovať značke čoraz silnejšie meno.
V stálej ponuke je 9 vôní sviečok s bavlneným knôtom a nedávno sme z limitovanej kolekcie urobili takisto stálicu – 3 vône s dreveným praskajúcim knôtom. Najnovšia Jarná kolekcia má iba jednu vôňu, no zákazníci si môžu vybrať buď klasický knôt, alebo drevený. Spolu teda momentálne ponúkame 13 vôní.
Pohybujeme sa v rámci nášho trhu v úplne štandardných cenách pri našej gramáži a naše produkty sa momentálne pohybujú od 16,10€ do 17,95€. Každý mesiac ponúkame jeden z produktov s 5% zľavou – za mesiac marec je to Černica & citrusy.
Výrobu sviečok mám rozdelenú – v jeden deň sviečky hodiny varím, cez noc stuhnú, na druhý deň lepím nálepky, zabalím a ak stihnem, aj posielam. Vždy si robím sviečky dopredu “do skladu”, nefungujem “na objednávku” – aj preto môžem častokrát sviečky odosielať aj na druhý deň od objednávky. Do 2 pracovných dní sa sviečky snažím vždy odoslať. Ak však nastane problém s dodávateľom, čo sa bohužiaľ kvôli Covidu a najnovšie aj Brexitu deje omnoho viac, než by človek čakal, bohužiaľ sa všetko oneskorí a musím na dodávky materiálu čakať, čo samozrejme vždy komunikujem so zákazníkmi.
Spätná väzba od zákazníkov ma dokáže potešiť zo všetkého najviac. Za necelých 6 mesiacov si LAVINA získala množstvo priaznivcov a zákazníkov, mnoho z nich sa vracia po ďalšie sviečky. Čo sa začalo objednávkami od mojich známych je teraz – dovolím si tvrdiť – síce začínajúci, no fungujúci biznis s dlhodobým potenciálom, čo si nesmierne vážim a za každú jednu objednávku či ponuku srdečne ďakujem. Ocenenie mojej činnosti ma nesmierne teší, napĺňa a poháňa vpred.
Je ešte veľa smerov, ktorými by som sa chcela so značkou vydať, najmä čo sa týka typov sviečok a aj iných, podobných produktov. Momentálne je pre mňa prioritou vyriešiť si stabilných dodávateľov, posilniť značku aj v kamenných predajniach a zodpovedne a postupne obohacovať sortiment tak, aby to tešilo nielen mňa, ale aj mojich zákazníkov. Chcem značku rozvíjať s najlepším vedomím a svedomím a naberať vedomosti a skúsenosti v oblasti podnikania. Jedna vec je podnikanie a obchodnú administratívu študovať, ďalšia ju vedieť aplikovať v praxi a mňa teší, že tú možnosť mám už vo veku 21 rokov (úsmev).
Budem veľmi rada, ak sa budem môcť tejto práci venovať aj po skončení vysokej školy. Obsahovalo by to všetko, čo by som od práce chcela a je to pre mňa krásna myšlienka a sen do budúcna.