Načítava sa

Type to search

Doplnky zdravého spánku, vďaka ktorým sa vyspíte lepšie ako na zámku 

ZuzanaC
Zdieľať

V boji proti spánkovej deprivácii málokedy venujeme pozornosť tomu, čo v skutočnosti rozhoduje o kvalite spánku. Vankúš a matrac si skôr vyberáme len na základe ceny, veľkosti a dizajnu. Pokiaľ ale budete k výberu týchto doplnkov pristupovať inak a správne, ranná letargia, apatia a mnohé iné ochorenia zostanú minulosťou.  

Podľa odborníkov sa o narušenie našich cirkadiánnych rytmov postará spánok, ktorý je o jednu hodinu kratší ako bežná minimálna norma 6 až 7 hodín. Už jedna stratená hodina spánku denne vás tak môže obrať o vaše dobré zdravie a normálne funkcie tela.  

Môže sa tým zvýšiť riziko duševných porúch, obezity a dokonca aj Alzheimerovej choroby. Okrem toho existujú štúdie, ktoré potvrdzujú, že nedostatok spánku môže viesť k problémom so srdcom a zníženej imunite. 

A pritom stačí tak málo. Umiestniť do vašej spálne nielen krásne komody, do ktorých sa toho veľa zmestí, ale aj pohodlné a správne doplnky postele.  

Problémy, ktorým sa môžete vyhnúť 

Okrem oslabenej imunity a činností základných funkcií tela sa nedostatočný a nekvalitný spánok môže podpísať časom na vzniku demencie. Dôvod? Počas dňa náš mozog produkuje rôzne toxíny, ktoré sa v tele hromadia a môžu viesť k rôznym závažným zlyhaniam organizmu. Keď spíme, mozog tieto látky nielenže prestane produkovať, ale ich aj vďaka produkcii mozgovej tekutiny preplachuje a z tela odstraňuje.  

Takto by sme mohli pokračovať ďalej a zistili by sme, že nedostatok spánku, ktorý môže byť spôsobený aj zlým výberom matraca, zapríčiňuje väčšinu nášho nepohodlia počas dňa. Odpoveď na otázku, ako sa tomu vyhnúť, bude teda naozaj veľmi jednoduchá.  

Potrebujete kvalitné matrace 

matraceAle pozor! Nové matrace, ktoré si pohodlne vyberiete aj na Okay.sk, by nemali byť príliš mäkké ani tvrdé. Na príliš mäkkom matraci prepadávajú mnohé ťažšie časti tela, takže ráno môžete pociťovať ich bolesť a nepohodlie. 

Prílišná tvrdé matrace zase bránia správnemu svalovému odpočinku. Samozrejme, v prípade tuhosti matracov veľa závisí aj od vášho veku, váhy a výšky postavy. Na to všetko by ste pri výbere mali myslieť. 

Ortopedické modely – áno či nie? 

Ortopedický matrac podľa tvrdení umožňuje chrbtu zachovať si prirodzenú polohu počas spánku. Ani špeciálny názov však vždy nezaručuje, že sa budete počas spánku cítiť komfortne. V tomto prípade je veľmi dôležité zamerať sa nie na meno, ale na svoje vlastné pocity a aktuálny stav tela. 

Oveľa dôležitejšie často je, aby dobrý matrac „dýchal“, teda bol vyrobený z priedušného materiálu. V ideálnom prípade je to bavlna, ktorá pokrýva vrchnú časť matraca. Dnes je však pomerne ťažké nájsť matrace so 100 % bavlnenými poťahmi. Zvyčajne maximálny obsah bavlny nie je vyšší ako 70-80 %.  

Nielen materiál poťahu zabezpečuje cirkuláciu vzduchu, ale aj výplň matracov, tou môžu byť pružiny alebo špeciálna pena a vlákna. Ak je medzi týmito položkami viac voľného priestoru, vetranie a komfort pri spánku budú vždy vyššie.  

Neodmysliteľný spoločník a pomocník  

Samotný matrac vám ideálne podmienky na spánok až tak úplne nevytvorí. Spoločníkom kvalitného odpočinku je aj dobrý vankúš. Aj tu je prvou a najdôležitejšou vlastnosťou tohto doplnku pohodlie. To znamená, že by mal by zodpovedať výške ramena a vyplniť priestor – trojuholník – medzi krkom, stranou hlavy a ramenom 

Z hľadiska materiálu je najlepšie zvoliť páperový vankúš s bavlnenou textíliou a obliečkou na vankúš. Stupeň naplnenia materiálom by mal byť mierny: nie taký, aby hlava vankúš vôbec nemohla stlačiť, a zároveň nie taká, aby sa vankúš po položení hlavy zmenil na tenký kus látky. 

Aby ste dokázali bez problémov normalizovať váš spánok, vybudujte si pred ním aj niekoľko jednoduchých návykov. Po prvé, choďte spať každý deň v rovnakom čase. Po druhé, vypnite všetky miniaplikácie aspoň pol hodiny pred spaním. Tento čas môžete venovať čítaniu, alebo si osvojte dýchacie praktiky zamerané na relaxáciu celého tela. Uvidíte, že nielen v noci, ale aj počas dňa sa potom budete cítiť oveľa lepšie.  

Zdroj obrázkov: 

  1. LjupcoSmokovski/Shutterstock.com 
  2. Roman Samborskyi/Shutterstock.com 
Tags:

Mohlo by sa vám páčiť