Načítava sa

Type to search

Nočná sova alebo ranné vtáča. Ktorý ste typ?

Viera Horňáková
Zdieľať

Každý z nás máme v sebe vnútorné biologické hodiny, podľa ktorých sme určitú časť dňa viac aktívny a určitú časť dňa potrebujeme skôr oddych a spánok. Výskumy rozdeľujú typológiu ľudí na základe spánku a bdelosti na ranné a večerné typy. Ranný typ sa označuje ako ranné vtáča, večerné typy sa nazývajú nočné sovy. Prečo je dobré vedieť, ktorý sme typ? Poznanie svojich vnútorných hodín nám môže pomôcť lepšie si zosynchronizovať každodenné aktivity a povinnosti, a tak využiť naplno svoj pracovný a voľný čas.

Nočné sovy

Profesor neurovedy Matthew Walker uvádza, že typ nočná sova je taký typ jedinca, ktorý je najaktívnejší počas večera. Všetci ľudia vykazujú cyklus spánku a bdenia a väčšina z nich podľa výskumov vykazuje denné preferencie (bdenie počas denného svetla a spánok v noci). Nočné sovy to však majú inak. Darí sa im po zotmení a ťažko sa prebúdzajú do nového dňa. Tento typ zvykne byť aktívnejší popoludní a večer.

nočná sova

Charakteristika nočnej sovy

Podľa posledných štúdií, typy nočné sovy zvyknú byť kreatívnejšie. Ich špičkový výkon sa dosahuje skôr vo večernom čase, čo môže byť pri určitých pracovných činnostiach prospešné. Avšak, je pre nich ťažké prispôsobiť sa štandardným rozvrhom dňa a pracovnému času (8.00-16-00/9.00-17.00) v spoločnosti, lebo je to mimo ich hodín najvyššej aktivity. Z tohto rozporu medzi klasickou pracovnou dobou a typológiou “nočnej sovy” vzniká sklon k nezdravým návykom. Nočné sovy sú tak vystavené vyššiemu riziku zdravotných problémov, ako je obezita, cukrovka, srdcové choroby. Takisto je pre ne veľkým ohrozením spánková deprivácia, t.j. nedostatok spánku, ktorá môže potrápiť telo, myseľ aj dušu.

Ranné vtáča

Ranné vtáča je typ, ktorý sa ráno prebúdza zo spánku a je pripravený využiť svoj deň naplno. Ranné typy bez problémov vstávajú v čase východu slnka, možno aj skôr a svoju maximálnu pracovnú aktivitu majú medzi neskorým ránom a popoludním.

ranné vtáča

Charakteristika ranného vtáčaťa

Ranné vtáča je aktívnejšie počas dňa oproti nočnej sove. Vyznačujú sa tým, že dokážu byť viac presní. Darí sa im zvládnuť tradičnú pracovnú dobu, čo však nevyhnutne neznamená, že sú úspešnejší. Avšak “ranné vtáča” môže mať problém so spoločenskými aktivitami večer a trpieť tzv. jet lagom, čiže posunom biorytmu.

Nočná sova alebo ranné vtáča?

Uvedené rozdelenie na dva chronotypy ľudí treba vnímať tak, že, či už ste typ nočná sova alebo ranné vtáča, oba typy sú produktívne, len majú rôzne špičkové hodiny produktivity. Poznanie vlastného typu pomáha pochopiť prirodzený rytmus bdenia a spánku, tým pádom lepšie prispôsobiť najdôležitejšie úlohy a aktivity na čas, kedy dosahujeme špičkovú produktivitu. Ak vieme, ktorý sme typ, vieme lepšie pracovať s našimi stravovacími návykmi. Poznanie svojho vlastného chronotypu a prispôsobenie sa mu, je niečo ako synchronizácia s biologickými rytmami. Ak sme v nesúlade s naším chronotypom, môže to mať vplyv na našu náladu, ale aj zdravie.

Ak sa vám nedarí zosynchronizovať svoj harmonogram so svojím chronotypom, existujú tipy od odborníkov, ako na to:

  • Chodiť do postele a zobúdzať sa každý deň v rovnakom čase. Dôležité je dodržiavať to, aby sa stabilizoval čas spánku, ktorý by mal byť 7-9 hodín.
  • Využiť svetlo pre svoj prospech. Ak chcete ísť skoro spať, vyhnúť sa svetlu, obrazovkám približne hodinu pred spaním a ráno, keď sa budíte, okamžite ako zazvoní budík, zapnúť jasné svetlá, aby sa naštartovali biologické hodiny.
  • Mať správny čas na jedlo, lebo správne stravovanie môže ovplyvniť biologické hodiny. Na raňajky si doprajte bielkoviny, správne raňajky vám pomôžu naštartovať svoj deň. Neskoro popoludní sa vyhnite káve. Vyhnite sa sacharidom v noci a nejedzte niekoľko hodín pred spaním.
  • Cvičenie takisto pomáha pri synchronizovaní biologických hodín. Ideálne je intenzívne cvičenie zrána alebo počas dňa, k večeru si vyberať skôr relaxačné cvičenia.

Zdroj: masterclass.com, rituals.com, healthline.com

Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *