Načítava sa

Type to search

Týmto vetám sa vyhnite, radí odborník

ZuzanaC
Zdieľať

Slová niekedy dokážu veľmi ublížiť. A aj keď nám na tom druhom záleží, tak občas sa stane, že “dobre” mienené rady sa zvyknú minúť účinkom. Slová podpory sa môžu rýchlo zmeniť na prázdne frázy. Ak chcete naozaj svojim blízkym pomôcť, prejaviť im svoju podporu, tak by ste sa mali vyhnúť určitým výrokom. 

Čo robiť a čo radšej nerobiť

V dnešnom svete môžeme nadobúdať pocit, že každý je odborníkom pomaly už na všetko. Najlepšie na tom je to, že veľmi rýchlo vieme, čo by mal alebo nemal ten druhý urobiť a sami si možno s vlastnou situáciou nevieme pomôcť. Ak nám naozaj ide o dobro druhého, chceme mu pomôcť, podporiť alebo nejakým spôsobom povzbudiť v jeho neľahkej životnej situácii, mali by sme si uvedomiť, že možno častokrát robíme chybu. Najčastejšie takým spôsobom, že máme neprimerané reakcie na situáciu toho druhého alebo jeho problém zľahčujeme, čím mu nepomáhame, ale len to celé zhoršujeme. Nie všetci dokážeme empaticky a odborne nájsť riešenie, ak nás niekto požiada o radu alebo sa zdôverí a potrebuje pomoc. Avšak aj napriek tomu, môžeme urobiť aspoň jedno – vyhnúť sa výrokom istého druhu.

Týmto výrokom sa radšej vyhnite

Neuropsychológ Robert Krause v jednom zo svojich príspevkov uvádza, že pokiaľ chceme byť lepším laickým odborníkom, mali by sme sa jednoducho vyhnúť vetám tohto typu:

  • Mysli pozitívne – ak má osoba depresívne naladenie
  • Jedz viac – ak má osoba poruchy príjmu potravy
  • Upokoj sa – ak má osoba úzkosť
  • Nestresuj – ak je osoba v strese
  • Nemysli na to, nestojí ti to za to – ak je osoba smutná
  • Neplač – ak osoba plače
  • Aj ty si na vine – ak sa osoba sťažuje
  • Preháňaš – ak osoba opisuje svoje prežívanie
  • Mala by si od neho odísť – ak sa osoba sťažuje na svoj vzťah
  • Si presne ako tvoj otec/tvoja matka – ak nám osoba pripomína správanie určitej osoby
  • Hlavne sa už k nemu nevráť – ak nám osoba opisuje trápenie po rozchode

Prečítajte si: Ako narábať s úzkosťou a strachom

Ako sa zachovať

čo radšej nehovoriť

Človek, ktorý sa trápi a zdieľa s vami svoj problém nepotrebuje počuť, že všetko bude dobré, všetko sa vyrieši, keďže v skutočnosti nevieme, ako sa jeho situácia vyvinie. Môžeme mu len ponúknuť svoju podporu formou “Som tu pre teba” a môžeme byť na blízku, ak by nás potreboval pri riešení svojho problému.

Neporovnávajte trápenie svojho blízkeho so sebou alebo niekým iným. Každý sme iný a môžeme inak reagovať na rôzne životné situácie. Určite neplatí “viem, čo prežívaš”, pretože aj keď situácia môže byť podobná alebo rovnaká, každý na ňu môže zareagovať inak, mať iné okolnosti a podobne. Nechajte svojmu blízkemu priestor a čas na spracovanie, dovoľte mu svoju bolesť, strach, smútok prejaviť a slobodne vyjadriť. Je dôležité nechať priestor emóciám.