Načítava sa

Type to search

Zdieľať

Frutariánstvo je druh vegánskej stravy, kedy sa človek živí najmä čerstvým, tepelne neupraveným ovocím. Jedinú výnimku majú semiačka a orechy, vďaka ktorým si do stravy dokážeme dostať aj zdraviu prospešné tuky. Ja som sa rozhodla takúto diétu vyskúšať na vlastnej koži a priniesť vám tak objektívnu a úprimnú recenziu. Dá sa takýto druh stravovania udržiavať dlhodobo a aký môže mať na naše zdravie účinok? Dozviete sa v článku.

Nepoznám človeka, ktorý by si nevychutnával letnú sezónu čerstvo dozretého a práve odtrhnutého ovocia. Kyselkavé višne, mäsité čerešne, sladké jahody či šťavnaté broskyne a marhule. Aj vám sa už zbiehajú slinky? Všetky akosi prirodzene počas horúceho leta zaradíme do svojej stravy viac čerstvého ovocia a zeleniny, najlepšie vo forme ľahkých šalátov či osviežujúcich štiav a smoothies. Avšak viete si predstaviť, že by váš jedálniček nepozostával z ničoho iného, ako ovocia?

Hlavnou myšlienkou tohto životného štýlu je návrat ku “koreňom”, teda k prirodzenej, nespracovanej a čo najľahšie stráviteľnej potrave. Podľa frutariánov je ovocie pôvodnou potravou ľudí – niektorí sa pritom opierajú o fakt, že človek vzišiel z opice, a preto je pre naše telo najprirodzenejšia práve strava primátov: ovocie, orechy, listy a výhonky.

Zjednodušenou verziou tohto stravovania je taký jedálniček, ktorého 50% tvorí čerstvé ovocie, 20% čerstvá, tepelne neupravená zelenina, 20% rastlinné proteíny (tempeh, tofu, sója, cícer…) a zvyšných 10% tzv. pseudoobiloviny (quinoa, bulgur…). To už je prijateľnejšie, čo poviete?

Jednou z najslávnejších frutariániek je YouTuberka Freelee The Banana Girl so 773 tisícmi sledovateľom, ktorá sa preslávila tým, že dokázala za deň zjesť aj 50 banánov. Zdravé či šialené? Freelee je presvedčená, že obrovské množstvá nízkokalorického ovocia dodá mozgu maximálne množstvo glukózy, vďaka čomu bude pracovať na plné obrátky. Ďalšími celosvetovo známym vyznávačom tohto životného štýlu je aj Steve Jobs. Žeby za svoje úspechy skutočne vďačil nadmernej konzumácii prírodných cukrov?

Ukážkové denné menu frutariána

Raňajky: šťava zo 4 citrónov, hrsť datlí a mixu orechov, polovica melóna

Desiata: dve figy, kiwi, hruška

Obed: druhá polovica melóna, polovica papáje, dve nektarinky, dve mandarinky

Olovrant: hrsť jahôd, čerešní, ríbezlí

Večera: marhule, nektarinky, granátové jablko

Druhá večera: jablko, pomaranč

Prísnejšou formou frutariánstva je tzv. monodiéta, kedy počas celého dňa konzumujete len 1 druh ovocia (napr. len čisto marhule, melón, banány). Tento druh stravovania sa vyznačuje výraznou čistiacou schopnosťou, nakoľko telo nie je zaťažované trávením rôznych druhov potravy. Ide však o jednotvárnu stravu, ktorá môže mať viaceré negatívne dopady.

Mohlo by vás zaujímať Recept podľa Muža v zástere: Ovocný cheesecake

Výhody frutariánstva

Medzi hlavné benefity frutariánstva patrí:

  • zlepšené trávenie – ovocie má vysoký obsah vlákniny, ktorý prispieva k zdravému vyprázdňovaniu,
  • podpora imunitného systému – vďaka obsahu vitamínu C v ovocí,
  • zníženie cholesterolu a krvného tlaku – vďaka draslíku, obsiahnutom najmä v banánoch a mangu,
  • spomalenie starnutia pokožky – ovocie je plné antioxidantov, ktoré nás robia mladšími a vitálnejšími,
  • strata hmotnosti – ovocie je nízkokalorické, obsahuje veľa vody, čo sa môže pozitívne odraziť na našej váhe aj postave,
  • zvýšenie energie a odstránenie dlhodobej únavy – ovocie je plné jednoduchých cukrov, ktoré sú okamžitým palivom pre náš organizmus.

Riziká frutariánstva

  • nedostatok životne dôležitých bielkovín, zdraviu prospešných tukov, vápnika, vitamínu B a omega 3 mastných kyselín – pri akejkoľvek rastlinnej strave je nevyhnutné suplementovať tieto zložky, nakoľko v strave nie sú dostatočne zastúpené. Ich nedostatok môže viesť k chronickej únave, osteoporóze, anémii či oslabému imunitnému systému.
  • vysoký obsah cukrov – hoci pochádzajú z ovocia, čo niekto považuje za “zdravé cukry”, stále ide o nadmerne vysoký príjem sacharidov, ktorý zvyšuje hladinu glukózy v krvi, čo môže viesť k diabetu alebo syndrómu polycystických vaječníkov.

Týždňový ovocný experiment

Nakoľko je v našom pásme aktuálne sezóna čerstvého ovocia, rozhodla som sa podstúpiť krátky experiment. Počas 7 dní som nejedla nič iné, ako ovocie. Zaujalo vás to? Tak poďte so mnou do toho.

Pravidlá: počas 7 dní môžete jesť akékoľvek druhy ovocia v neobmedzenom množstve. Môžete si ich nakrájať do ovocných šalátov, zmixovať do smoothiečka alebo jesť len tak samotné. Preferovať by ste mali ovocie, ktoré rastie v našich končinách, z exotického ovocia sa odporúčajú len melóny, mango či ananás. Počas celého týždňa by ste nemali piť kávu, sladené nápoje ani alkohol.

Upozornenie: pred začatím akejkoľvek zmeny životného štýlu by ste to mali najprv prekonzultovať so svojim ošetrujúcim lekárom.

Dojmy, zmeny a skúsenosti

Prvé dni som si túto “ovocnú diétu” doslova užívala. Po dlhých zimných mesiacoch som si vychutnávala každý jeden druh ovocia a nevedela som sa ho nabažiť. Cítila som sa ľahko, moje telo sa viditeľne odvodňovalo, čo sa mi potvrdilo aj úbytkom 2 kíl na váhe. Cítila som sa dobre, plná energie, trochu mi chýbala káva, ale pravidelné dávky ovocia ma zásobili dostatočnou dávkou energie. Najväčšie negatívum, ktoré som však bohužiaľ zaznamenala, bola zápcha. Moje trávenie pravdepodobne nedokázalo spracovať veľké množstvá surového ovocia, čo sa odzrkadlilo na extrémne nafúknutom bruchu. Cca na štvrý deň prišla kríza, kedy mi ovocie už išlo doslova hore krkom. V posledné dni som ho už bola kvalitne prejedená a niektoré chody som už radšej vynechala, čo sa však okamžite odrazilo na zníženej energii a únave. Suma sumárum to teda hodnotím tak, že tento životný štýl je vhodný na krátke 2-3 dňové prečistenie, avšak dlhšie by som to určite neodporúčala.

A čo vy? Máte skúsenosť s podobným spôsobom stravovania?

Prečítajte si tiež Jednoduché, chutné a ľahké letné menu podľa Gigi varí

 

 

 

 

 

 

 

Tags:

Zanechať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené*