Načítava sa

Type to search

Zdieľať

Rovnováha medzi pracovným a osobným životom, tzv. work-life balance, je téma čoraz viac diskutovaná. Nie vždy sa darí udržať rovnováhu medzi týmito dvoma svetmi – práca a osobný život. Niekedy sa ľahko o tom hovorí, ale ťažšie koná. Čo pre to urobiť, aby sme dosiahli rovnováhu? 

Čo je to work-life balance?

Rovnováha medzi pracovným a osobným životom je stav, v ktorom človek uprednostňuje požiadavky svojej kariéry a požiadavky svojho osobného života. Podľa kariérneho experta Chrisa Chanceyho má dobrá rovnováha medzi pracovným a súkromným životom veľa pozitívnych účinkov, vrátane menšieho stresu, nižšieho rizika vyhorenia a väčšieho pocitu pohody. Chancey uvádza, že rovnováha medzi pracovným a súkromným životom nie je len o rozdelení hodín počas dňa medzi osobný a pracovný život. Je to skôr o flexibilite pri práci v rámci profesijného života, pričom máte stále čas a energiu, aby ste si užili svoje osobné záležitosti. Môžu nastať dni, kedy budete pracovať dlhšie, aby ste mali neskôr v týždni čas na iné činnosti.

Kedy nastáva problém?

Dobrá rovnováha medzi pracovným a osobným životom znamená, že máte súlad medzi rôznymi aspektmi života. Sú však dni, kedy práca “ťahá za dlhší povraz” a inokedy je to naopak. Výhody získané z každej životnej oblasti sú schopné podporovať a posilňovať ostatné a navzájom, a tak vzniká work-life balance.

Sú dni, kedy práca “ťahá za dlhší povraz” a inokedy je to naopak.

Problém nastáva, keď si ľudia uvedomujú, že pracovný a osobný život nedokážu oddeliť. Cítia sa akoby boli nonstop v práci, akoby neexistoval osobný život, a to je veľmi zlé. Z toho vyplývajú ďalšie problémy, ktoré môžu viesť k zvýšenému stresu, chorobám, aj vyhoreniu. Ako tomu predísť? Ako zlepšiť rovnováhu medzi osobným a pracovným životom? Toto sú tipy, s ktorými to zvládnete. 

Uprednostnite svoje zdravie 

Prvým krokom je uznanie, že najdôležitejšie je fyzické, emocionálne a duševné zdravie. Vyskladajte si dobré návyky a aplikujte počas dňa – pravidelný pohyb, dostatok kvalitného spánku, zdravé jedlo, dostatočný sociálny kontakt, ale napríklad aj praktizovanie vďačnosti. Venujte sa svojej vášni, nech už je to čokoľvek – maľovanie, čítanie, čokoľvek, čo vám prinesie potešenie, povzbudí myseľ.

vďačnosť-radosť

Venujte sa čomukoľvek, čo vám prinesie potešenie a povzbudí myseľ.

Naučte sa hovoriť “nie” 

Väčšinou to býva jedna z najťažších zručností. Začína sa to posúdením požiadaviek vášho dňa a formulovania toho, čo máte uprednostniť. Zvykne sa na to používať pomôcka tzv. Eisenhowerova matica, ktorá jednotlivé úlohy dňa vám pomôže rozdeľuje do štyroch kvadrantov:

  • urgentné a dôležité úlohy, ktoré by mali byť dokončené okamžite;
  • nie urgentné, ale dôležité úlohy, ktoré sú naplánované vo vašom kalendári;
  • urgentné a nedôležité úlohy, ktoré môžete napríklad delegovať na niekoho iného;
  • neurgentné a nedôležité úlohy, ktoré môžu byť zo zoznamu úloh vymazané.

Môže byť veľmi užitočné uznať, že ak poviete “nie” veciam, ktoré majú menšiu prioritu, uvoľňujete tým čas a energiu na povedanie “áno” veciam, ktoré sú pre vás dôležité.  

Stanovte si svoje hranice  

Stanovte si svoj pracovný a osobný čas, vymedzte ho “od-do”. Svoj osobný čas si odkonzultujte smerom ku kolegom, zákazníkom a podobne napríklad formou automatickej správy. Automatická odpoveď upozorní druhú stranu, že momentálne ste offline a informuje, kedy budete reagovať. Týmto spôsobom sa vám odstráni tlak na nepretržitú kontrolu správ. Je dôležité môcť a vedieť skutočne oddýchnuť s vedomím, že vám nič kritické nechýba ani nehrozí, ak to vybavíte neskôr.  

automatická správa

Svoj osobný čas oddeľte od pracovného napríklad nastavením automatickej správy.

Uprednostnite kvalitný čas 

Ako trávite svoj osobný čas? Zamyslite sa nad tým. Ktoré činnosti a vzťahy zlepšujú váš život a ktoré skôr akoby sajú vašu dušu? Keď už viete tieto činnosti pomenovať a rozdeliť, tak si definujte, čomu budete venovať svoj čas. Uprednostnite kvalitné vzťahy a činnosti. Pevné vzťahy, socializácia a sociálna podpora sú veľmi dôležité. Budujte ich a starajte sa o nich, lebo pevné vzťahy pomáhajú budovať odolnosť a vyrovnať sa so stresom. Nezabudnite však na to, že jeden z týchto vzťahov je ten sám so sebou. Doprajte si kvalitný čas na doplnenie energie.  

Zbohom perfekcionizmus 

Jeden z najdôležitejších spôsobov, ako dosiahnuť pocit rovnováhy medzi pracovným a osobným životom je zbaviť sa perfekcionizmu. Preukážme samým sebe súcitnejší prístup. Nemusí byť vždy všetko a za každých okolností perfektné. Niekedy umelo vytvárame nátlak sami na seba. Čo myslíte? S tým veľmi súvisí aj posledný tip.  

Požiadajte o pomoc a delegujte 

Vyhnite sa predstavám “kto iný to urobí, ak nie ja”? Namiesto toho, požiadajte o pomoc. Žiadať o pomoc dáva iným ľuďom dar dávať – byť súčasťou systému riešenia a podpory, ktorý vytvára výhody vzájomných vzťahov pre všetkých zúčastnených. Pokojne niektoré veci a úlohy delegujte, nemusíte byť na všetko len vy sám.

delegovanie

Nebojte sa úlohy delegovať. 

Zdroj: businessnewsdaily.com, betterup.com, roche.com

Foto: pexels.com

Tags:

Zanechať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené*

+ 83 = 87