Načítava sa

Type to search

Prokrastinácia – odsúvanie povinností. Ako z toho von?

Viera Horňáková
Zdieľať

Odsúvanie úloh, pocit, že robíme všetko a zároveň nič. Radšej by sme urobili hocičo, len aby sme sa vyhli niečomu, čo nám nie je úplne po vôli. Hromadenie povinností, ktoré sa potom na nás valia. Poznáte to? Všetko sú to znaky prokrastinácie. Nie, nie je to nový odborný pojem, je to súčasný fenomén, s ktorým bojuje veľa ľudí. Ako z toho von? 

V prvom rade si vysvetlíme, čo tento odborný termín znamená. Prokrastinácia alebo prokrastinovať je odvodené z latinského pro crastinus, čo znamená na zajtrajšok. Preto sa viaceré definície prokrastinácie zhodujú na tom, že sa jedná o chronické nutkanie a odkladanie práce a povinnosti či nepríjemných úloh na neskôr. Bojujete s tým takisto?

Aké sú dôvody prokrastinácie

prokrastinácia

Foto: pexels.com

Dôvody, prečo odsúvame úlohy, či už sú to príjemné alebo nepríjemné, sú viaceré. Najčastejšími sú:

  • emocionálna alebo fyzická vyčerpanosť
  • strach, že práca bude nepríjemná a tým pádom snaha neúspešná
  • nedostatočná motivácia
  • neviem, ako začať
  • úloha pre mňa nie je možno tak dôležitá
  • nemám záujem – uprednostňujem hocičo iné, iné aktivity, ktoré ma bavia
  • perfekcionizmus

Čo je na dôvodoch prokrastinácie zaujímavé je to, že na jednej strane odsúvanie úloh vzniká v dôsledku toho, že možno nepovažujeme v danej chvíli úlohu za dôležitú a na druhej strane tým dôvodom môže byť aj samotný perfekcionizmus a potreba mať všetko skvele urobené. Preto určenie pravého dôvodu, ktorý spôsobuje prokrastináciu, je dôležité zvážiť.

Niektorí riešia problém prokrastinácie občas, niektorí na pravidelnej báze, dokonca každý deň. Ako s tým bojovať?

Ako riešiť prokrastináciu?

Sú rôzne postoje, ktoré sa u ľudí vyskytujú, ako sa zvyknú postaviť k prokrastinácii. Jedným pomáha snaha vôle, premôcť sa, druhí sa snažia ísť hlbšie do problému – prísť na dôvod, prečo sa vyskytuje u nich prokrastinácia a podľa toho ďalej postupujú a jednajú.

Premôcť sa silou vôle a vykonať niečo, aj keď nemáme chuť alebo sa nám len v danom momente nechce je spôsob, ale pri dlhodobej prokrastinácii je dôležité hľadať aj pravý dôvod či problém, čo sťažuje danú situáciu. Je dobré zodpovedať si na niekoľko otázok:

  • máš strach, že to nedopadne dobre?
  • nevidíš dôvod v danej úlohe či práci?
  • máš toho toľko, že odkladáš, čo môžeš?
  • potrebuješ, aby všetko bolo perfektné?
  • keď už začneš, zvykne ťa niečo rozptýliť (novinky, sociálne siete, televízia a podobne) ?

Čo sa s tým dá robiť?

Ako riešiť prokrastináciu

Foto: pexels.com

Stanov si priority

Pokiaľ toho máš naozaj veľa, popremýšľaj, či sa naozaj niektoré úlohy nedajú posunúť či úplne zrušiť.

Naber energiu

Urob si čas aj na oddych, potom budeš mať viac energie. Telo si svoje vyžiada. Je dôležité byť vo fyzickej aj psychickej kondícii, pokiaľ každodenne potrebujeme riešiť niekoľko dôležitých úloh a povinností.

Všetko pekne postupne

Začni s malými krokmi – aj tie sa rátajú, minimálne naštartujú ťa.

Vyhni sa všetkému, čo môže odpútavať tvoju pozornosť od práce a vykonania danej úlohy. Pri telefónoch si môžeš pomôcť aplikáciami a tichým režimom. Ich nastavenie ti umožní pracovať a sústrediť sa na prácu bez rušenia.

Zbav sa strachu

Keď máš strach, či to vôbec dáš, predstav si ako by vyzeral neúspech? Čo najhoršieho sa môže stať?

Daj si termín

Stanov si termín, nech je časovo rozmedzené “od-do”. Žiadna prokrastinácia nebude pripadať do úvahy, keď vieš, že do splnenia pracovnej úlohy ti zostáva len pár hodín.

Mohlo by vás zaujímať: 15 tipov, ako zmeniť svoj život k lepšiemu.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *