„Ahoj, sme Kristína a Ľuboš a sme ‘‘rodičmi‘‘ značky Plant Cow. Už viac ako rok sa v Partizánskom venujeme výrobe kvalitných slovenských rastlinných produktov a osvete ekologického podnikania!“ – presne takto sa predstavujú dvaja mladí, šikovní a ambiciózni ľudia, stojaci za značkou Plant Cow. Okrem toho, že na trh prinášajú prvotriedne mlieka a syry rastlinného pôvodu, snažia sa robiť osvetu ohľadom ekologickejšieho spôsobu stravovania a žitia. Už ste o nich počuli?
Ako sa celý váš príbeh začal?
Prvým impulzom bola Ľubošova laktózová intolerancia. Keďže ponuka rastlinných mliek v obchodoch v tom čase nebola veľmi kvalitná, skúsili sme si ho ‘‘podojiť‘‘ sami. Tieto ‘‘mliečka‘‘ si od nás chceli neskôr kupovať aj kamaráti – vtedy vznikla myšlienka založiť Plant Cow.
Prečo práve rastlinné mlieka?
Mlieko ako produkt sme obaja od detstva milovali a keďže sme si bez neho nevedeli predstaviť fungovať, myšlienka vytvoriť si jeho kvalitnú a chutnú rastlinnú alternatívu bola jasná voľba.
Čo alebo kto vás k tomu doviedol?
Samotné založenie značky bolo veľmi intuitívne a prirodzené. V rodine nemáme žiadne potravinárske zázemie a tak sme sa riadili pocitmi, tým, čo máme sami radi a osobnými hodnotami, ktoré sa snažíme pretaviť aj do podnikania.
Nebáli ste sa konkurencie? Čo vás hnalo „vpred“?
Keďže nápad založiť Plant Cow bol veľmi spontánny, nešli sme do toho s veľkými obavami. Konkurencia na trhu je podľa nás prirodzená a pomáha firmám vzájomne rásť, preto sme sa rozhodli nápad zrealizovať. Vpred nás hnala najmä myšlienka vytvoriť produkty, ktoré by priblížili ľuďom rastlinné stravovanie v kvalitnej a chutnej podobe.
Prečítajte si tiež Zabudnite na klasické torty a zákusky. Nanuky do ruky sú hotovou revolúciou medzi cukrovinkami. Už ste ich ochutnali?
Čo bol váš úplne prvý výrobok a prečo práve ten?
Našim úplne prvým domácim výrobkom bolo jahodové mliečko, ktoré nakoniec vlastne ani nezostalo v ponuke. To však bolo ešte v čase, keď sme mliečka robili iba pre seba a známych. Prvé produkty, ktoré sa dostali potom aj do obchodov boli rastlinné nápoje – kešu kokos, mandľa vanilka a proteínový lieskovec. Tieto máme s malou obmenou v ponuke až dodnes.
Čím sa pri svojej práci inšpirujete?
Veľkou inšpiráciou sú práve naši zákazníci, ktorí často so značkou doslova žijú. Veľa krásnej inšpirácie čerpáme aj od úspešných firiem na Slovenku a v zahraničí. Veľkým zdrojom je pre nás samozrejme aj Instagram, ktorý je úžasnou knižnicou kreatívnych nápadov.
Čo všetko aktuálne ponúkate?
Momentálne máme v ponuke rastlinné nápoje známe aj ako rastlinné mliečka v spomínaných 3 príchutiach – kešu kokos, mandľa a proteínový lieskovec. Našou novinkou je aj chrumkavá veggie granola v bezlepkovej verzii a Plant Číííz – vegánske náhrady syrov v príchutiach fíta, parmizán a čídar. Všetky Plant Cow výrobky sú navyše 100 % vegan, bez laktózy, lepku a pridaných sladidiel.
V čom sú vaše produkty výnimočné?
Naše produkty sa od komerčných rastlinných alternatív líšia najmä zložením bez konzervantov, plnou chuťou vďaka vysokému podielu a kvalite používaných surovín a čerstvosťou, ktorú sa nám podarilo docieliť šetrnou pasterizáciou. Pre zákazníka to znamená čerstvý produkt bez umelých prísad so zachovanými živinami produktu.
V čom sa líšia od tých klasických a aké sú ich hlavné pozitíva?
Rastlinné nápoje nazývané aj rastlinné mliečka nemajú s klasickými živočíšnymi produktami v podstate nič spoločné. Konzistenciou sa však snažíme priblížiť živočíšnym mliekam, aby bolo využitie totožné. Medzi hlavné pozitíva patrí celkovo nižší environmentálny dopad v porovnaní s mliečnymi výrobkami. Hlavným pozitívom je aj fakt, že naše produkty sú určené aj pre ľudí s čoraz častejšími potravinovými intoleranciami a alergiami ako napríklad laktózová intolerancia.
Po akých výrobkoch je najväčší dopyt a prečo je to podľa vás tak?
Náš najsilnejší produkt je určite kešu kokos mliečko a naša vegan granola, ktoré sú dlhodobo medzi ľuďmi najobľúbenejšie. Myslím, že práve prírodná sladkosť a plná chuť v oboch produktoch je dôvod ich obľúbenosti.
Plánujete do budúcna nejaké novinky?
Tento rok sme predstavili už dve novinky – Plant Číííz – vegánske náhrady syrov v 3 príchutiach – fíta, parmizán a čídar a orieškovú Veggie granolu. Ku koncu roka tiež chystáme zopár limitiek, no boli by sme radi, ak by sa nám na jeseň podaril ešte jeden nový produkt.
Aká je orientačná cena vašich výrobkov?
Cena je porovnateľná so živočíšnymi produktami v rovnakej kvalite. Pri cenotvorbe sa snažíme nájsť balans a neuberať z kvality vstupných surovín na úkor nižšej ceny. Ceny však máme nastavené tak, aby boli naše produkty dostupné pre každého. Sami nie sme stotožnení s predražovaním rastlinných alternatív na trhu a sme názoru, že ceny týchto potravín by mali naopak motivovať ľudí k ich kúpe ako ich naopak odrádzať. Ceny všetkých produktov máme uvedené aj na našom eshope.
Čo máte na svojej práci najradšej?
Najradšej máme jednoznačne našu komunitu, ktorá s nami spoločne značku tvorí a ktorá je pre nás pomyselným motorom i v dňoch, kedy by sme to najradšej zabalili. Najkrajšie sú určite milé slová od ľudí a ocenenie času a energie, ktoré do Plant Cow dávame. Nič sa však nevyrovná osobnému kontaktu a tak sa vždy tešíme buď z náhodných alebo cielených stretnutí so zákazníkmi na podujatiach.
Aký moment v rámci vašej práce vo vás najviac zarezonoval?
Určite prvé predané mliečko v obchode – bolo to krásny dátum 7.7. 2020. Vidieť svoj produkt po zhruba polročnej príprave v obchodíku bolo naozajstné zadosťučinenie a odmena za dlhé mesiace príprav. Budeme veľmi radi ak sa k našej Plant Cow rastlinnej komunite pripojí čo najviac ľudí a budeme sa tak navzájom inšpirovať k lepšej, rastlinnej a ohľaduplnej budúcnosti.
Mohlo by vás zaujímať: Nutričná špecialistka o diétach: Niektoré prípravky na chudnutie sú len predražené preháňadlá