Načítava sa

Type to search

Prečo je vitamín D taký dôležitý pre našu imunitu?

Viera Horňáková
Zdieľať

Tlačová správa

22.1.2021

Vitamín D má zásadný vplyv na metabolické a obranné mechanizmy v tele, čiže aj imunitu. Ak ho v tele máme dostatok, môže nám pomôcť chrániť sa pred vírusovými infekciami. Jeho príjem však podľa odborníkov nie je dostatočný vo všetkých vekových kategóriách. Kým v lete ho dokáže čerpať ľudský organizmus zo slnečného žiarenia, v zime je potrebné pomôcť telu s prísunom vitamínu D. Vhodným potravinovým zdrojom sú mlieko a mliečne výrobky.  

Nedostatok vitamínu D je známy takmer v celej EÚ

Štúdie Spoločnosti pre výživu vo Fakultnej nemocnici Motol z rokov 2007 až 2018 ukázali, že príjem vitamínu D je nízky prakticky vo všetkých vekových skupinách. „Riešením môže byť úmerné slnečné žiarenie a v zimnom období vyššia konzumácia prirodzených zdrojov vitamínu D, alebo o tento vitamín obohatené mlieka či mliečne výrobky,“ vysvetľuje MUDr. Petr Tláskal, CSc. z Fakultnej nemocnice Motol. S nedostatkom príjmu vitamínu D sa však nestretávajú iba Slováci. Tento problém riešia aj ostatné krajiny v Európskej únii. Výnimkou sú iba severské štáty – Nórsko, Švédsko, Fínsko – a to vďaka vysokej spotrebe rýb.

Zdroj: pexels.com

Konzumácia mlieka s vekom klesá. „Medzi 3. a 5. rokom ľudského života konzumuje denne mlieko zhruba 45% detí a 14% detí mlieko úplne odmieta. Vo veku medzi 10. a 15. rokom už hovoríme o pravidelnej konzumácii iba u 39% detí, pričom 24% detí mlieko odmieta. Stabilnejšia je konzumácia mliečnych výrobkov. Viac-menej u starších detí sa už častejšie objavuje aj nižší príjem vápniku, ktorý je pre optimálny účinok vitamínu D rovnako potrebný1,“ pripomína Petr Tláskal.

Význam vitamínu D v tele

Vitamín D je pre fyziologické funkcie človeka absolútne nenahraditeľný. Okrem dobre známej úlohy v novotvorbe kostnej hmoty, zasahuje do obranných reakcií a má rad ďalších metabolických aktivít. „Najmä v zimnom období, kedy je slnečných dní skutočne skromne, je veľmi dôležité zvýšiť prísun vitamínu D v strave. Veľmi výdatným zdrojom je mliečny tuk, ktorý používame v podobe masla, smotany a je prítomný tiež v plnotučnom mlieku. Možno tak jednoznačne odporučiť, aby v zimnom a chladnom období deti, ale aj dospelí mali vo svojej strave mliečne produkty zaradené v dostatočnej miere,“ vysvetľuje imunológ prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc. z Fakultnej nemocnice v Hradci Králové.

Foto: pexels.com

Vitamín D je nevyhnutný pre tzv. homeostatické regulácie obranného zápalu. „Je potreba, aby intenzita zápalu zodpovedala závažnosti podnetu. Musíme zabrániť premrštení obrannej reakcie. Presne preto slúži dostatočná hladina vitamínu D. Možno s istotou tvrdiť, že behom chladných mesiacov je potreba vitamínu D, nielen u detí, ale tiež napríklad u seniorov, v porovnaní so zbytkom roku zvýšená. V najlepšej forme môžeme vitamín D získať v spomínaných mliečnych výrobkoch,“ dopĺňa Jan Krejsek.

Čo môže spôsobiť nedostatok vitamínu D?

Nedostatočný príjem vitamínu D, predovšetkým u staršej populácie, zvyšuje rozvoj osteoporózy a tým podmieňuje aj ľahší vznik zlomenín kostí pri úraze, znižuje svalovú silu a zvyšuje riziko pádu.

A nielen to. Uvádza sa, že nedostatočný príjem vitamínu D súvisí so vzostupom civilizačných chorôb, najmä kardiovaskulárnych, ale môže zvyšovať aj riziko rozvoja nádorov tráviaceho traktu a celkovo tak nepriaznivo ovplyvňovať dĺžku života človeka,“ dopĺňa Tláskal.

Odkiaľ môžeme prirodzene čerpať vitamín D?

Foto: apriorislovakia.sk/zrodene.eu

Vitamín D sa prirodzene vyskytuje v mlieku a mliečnych výrobkoch, kde je rozpustený v mliečnom tuku. „Musíme ale zároveň dodať, že v porovnaní s niektorými inými potravinami, napríklad s rybami, nie je vitamínu D v mliečnych výrobkoch zas až toľko a skutočný obsah je ovplyvnený mnohými faktormi, medzi ktoré napríklad patrí miesto, kde sú kravy chované, či sú v stajni alebo na pastvine, typ a spôsob kŕmenia, či konzumujú čerstvé seno, šrot alebo kŕmne zmesi obohatené práve o vitamín D a v neposlednom rade je nutné tiež spomenúť ročné obdobie. V zime je totiž obsah vitamínu D až 4x nižší2 kvôli nízkej intenzite UV slnečného žiarenia, čo je u dojníc rovnaké ako u ľudí,“ hovorí Ing. Jiří Kopáček, CSc. z Českomoravského zväzu mliekarenského.

Mliečne výrobky síce nepatria k špičke, čo sa obsahu vitamínu D týka, ale z dôvodu nízkej konzumácie rýb na Slovensku sú mliečne výrobky považované za najlepšiu alternatívu. „Navyše obsah vitamínu D v mliečnych výrobkoch je možné niekoľkonásobne zvýšiť fortifikáciou. Konzumné mlieko, jogurty, mliečne a tvarohové dezerty, mrazené krémy a syry sa hodia na obohacovanie vitamínom D. Lepšia stabilita sa dosiahne aplikáciou emulgovanej formy vitamínu D, dodáva Kopáček.

Fortifikácia mliečnych výrobkov vitamínom D patrí medzi významné reformulačné smery moderných mliekarenských spoločností, pretože tento vitamín hrá dôležitú rolu v posilňovaní ľudskej imunity. „Pokiaľ si budeme chcieť s vitamínom D z mliečnych výrobkov „prilepšiť“, zvoľme radšej fortifikované mliečne výrobky. Napríklad konzumné mlieko obohatené vitamínom D ho môže obsahovať až 4-5 krát viac,“ vysvetľuje Kopáček.

Viac na www.zrodene.eu

O projekte „Zrodené v EÚ“

Projekt Zrodené v EÚ je informačným a edukačným projektom Agrárnej komory ČR. Cieľom projektu je informovať širokú verejnosť o kvalite produkcie potravín v štátoch Európskej únie. Projekt Zrodené v EÚ zahŕňa 5 hlavných kategórií potravín: mäso a mäsové výrobky, mlieko a mliečne výrobky, ovocie a zelenina, oleje a v neposlednom rade vína. Komunikačné aktivity sú zamerané na českých a slovenských spotrebiteľov. Projekt Zrodené v EÚ podporila finančne zo 70 % Európska únia.

1 Společnost pro výživu (SPV), nutriční studie z roku 2007

2 J. Velíšek: Chemie potravin 2 (1999)

Tags:

Mohlo by sa vám páčiť

2 komentáre

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *