Načítava sa

Type to search

Zoznámte sa s cukrovkou a snažte sa jej predísť 

ZuzanaC
Zdieľať

Aj napriek tomu, že v súčasnosti je cukrovka v povedomí ľudí zapísaná pomerne dobre, tak niektorí o nej, jej príznakoch či možných komplikáciách vedia len málo. Cukrovka sa dokonca zaradila do kategórie civilizačných ochorení a počet ľudí s diagnózou cukrovka stúpa.  

Čo by ste o cukrovke mali vedieť a ako jej, čo najlepšie predísť? 

Čo je cukrovka? 

Cukrovka alebo diabetes sa prejavuje zvýšenou hladinou cukru v krvi, ktorú spôsobuje hormón inzulín. U zdravého človeka inzulín zabezpečuje presun glukózy, vytvorenej z jedla, do buniek a taktiež vyrovnáva hladinu cukru počas celého dna. Ideálna hladina cukru v krvi nalačno by mala byt’ 100 mg / dl, teda by nemala presiahnuť 6 mmol/l. Pri poruche tvorby inzulínu sa glukóza hromadí v krvi a neputuje do buniek, čím hladina cukru v krvi stúpa a spôsobuje zdravotné komplikácie. 

Typy cukrovky 

typy cukrovky

Diabetes I. typu 

Ochorenie na cukrovku 1. typu sa môže začať prejavovať už v detstve a v dospievaní. Ide o autoimunitné ochorenie a je spôsobené tým, že vlastný organizmus ničí pankreas, ktorý inzulín vytvára. Cukrovka I.typu môže byť’ dedičná a nedá sa jej vyhnúť. 

Diabetes II. typu 

Cukrovka 2. typu patrí už k najrozšírenejším typom. Vzniká spravidla v dospelosti. Pri tomto type síce pankreas inzulín produkuje, ale bunky naň nereagujú. Príčiny vzniky môžu rôzne, no na vine najčastejšie býva nedostatočný pohyb, nezdravé stravovanie a nadváha, či celkovo zlá životospráva. Jej vypuknutiu sa však dá vďaka zdravému životnému štýlu predísť.  

Okrem základných typov poznáme aj prediabetes (predcukrovka), čo je stav predchádzajúci rozvoju skutočnej cukrovky a gestačný diabetes (tehotenská cukrovka), ktorý býva zistení v priebehu tehotenstva. Budúce mamičky by teda mali chodiť na prehliadky a pravidelne si nechávať kontrolovať hladinu cukru v krvi. 

Tip: Ak vás trápi tehotenská cukrovka, dbajte na správne stravovanie 

Koho cukrovka ohrozuje 

Ak patríte do niektorej z týchto rizikových skupín, mali by ste zvýšiť pozornosť: 

  • obézni ľudia a ľudia s nadváhou, 
  • ľudia so sedavým spôsobom života alebo zamestnaním a nedostatkom pohybu, 
  • ľudia, ktorí majú nábeh alebo trpia kardiovaskulárnym ochorením, 
  • vek na 45 rokov, 
  • vysoký krvný tlak, 
  • výskyt cukrovky v rodine, 
  • ženy, ktoré prekonali tehotenskú cukrovku, 
  • alkoholici. 

Príznaky cukrovky 

Než sa diabetes úplne prejaví, možno spozorovať nasledujúce symptómy: 

  • väčší smäd, 
  • časté močenie, 
  • náhly úbytok váhy alebo rapídne priberanie, 
  • pocity únavy, 
  • rozmazané videnie, 
  • ťažšie hojenie rán, infekcie alebo zápaly, 
  • náladovosť, 
  • veľká chuť do jedla alebo nechutenstvo. 

Ak sú hodnoty cukru v krvi príliš vysoké, môže nastať dehydratácia, nízky krvný tlak, pocity nevoľnosti, zvracanie či únava. Pri niektorých pacientoch sa môžu objaviť kŕče, zmätenosť, poruchy vedomia a v tej najhoršej fáze až kóma. 

Vedeli ste, že… 

… popri zdravotných ťažkostí, ktoré sú spôsobené cukrovkou, existuje aj množstvo nepravdivých informácií a mýtov nielen o tehotenskej cukrovke, ako napríklad to, že ľudia s cukrovkou nemôžu prijímať žiadny cukor v strave, diabetici nemôžu športovať alebo to, že cukrovku spôsobuje iba konzumácia sladkého? 

Liečba cukrovky 

Cukrovka typu 2. môže byť liečená a kontrolovaná. Existuje množstvo liekov na cukrovku, niektoré z nich sa môžu kombinovať s inzulínovou liečbou. Avšak cukrovke sa dá aj predísť, a to zmenou postoja k zdraviu. Najlepšia prevencia proti tejto chorobe spočíva v zdravom životnom štýle. 

Vedeli ste, že… 

… aj príroda môže poznať riešenia na cukrovku? Jedným z nich je fytomedicína, ktorá okrem liečenia cukrovky ponúka mnoho ďalších výhod pre vaše zdravie. 

Tipy ako predísť cukrovke 

cukrovka

Kontrola hladiny cukru v krvi 

Pravidelné kontrolovanie hodnoty glukózy v krvi je jediný spôsob, ako zistiť a udržať vaše hodnoty v norme. Je dobré byť opatrný a nepodceniť akékoľvek príznaky. Na pravidelne kontroly by ste mali chodiť aj vtedy, ak patríte do vysoko rizikovej skupiny.  

Pozor na nadváhu 

Je pravdepodobné, že obezita a nadváha predstavujú určité ohrozenie. Ak trpíte nadváhou, cukrovku môžete odvrátiť tým, že schudnete. Pomaly, ale postupne. Chudnutie si vyžaduje nielen trpezlivosť a disciplínu, ale aj dostatok vedomosti o stravovaní. Okrem váhy sa oplatí sledovať aj odvod pása, aj nahromadený tuk v tejto oblasti tela zvyšuje riziko objavenia diabetu. 

Stravujte sa zdravo 

Proti cukrovke sa dá bojovať upraveným jedálničkom. Vyhnúť by sa mali prísnym diétam a radšej sa zamerať na pestrú, pravidelnú a vyváženú stravu.   

Konzumovať by ste mali zeleninu, celozrnné výrobky, strukoviny a zdravé tuky, ktoré nájdete v napríklad v rybách alebo avokáde či orechoch. Červené mäso a údeniny vymeňte za chudé biele mäso. 

Nemali by ste sa vyhýbať ani ovociu a konzumovať ho niekoľkokrát denne v menších porciách. Aj keď ovocie obsahuje cukor, je prírodný a hladinu cukru v krvi sa zvýši len trochu. Do svojho jedálnička zaraďte aj vitamíny a minerály ako chróm a horčík, ktorý obsahujú banány, hrušky či maliny. 

Vyhýbať by ste sa naopak mali červenému mäsu a masovým výrobkom s vyšším obsahom soli, polotovarom a konzervám, taveným syrom, cukrovinkám. Taktiež je na mieste obmedziť biele pečivo a sladené nápoje. 

Pri výbere potravín dajte radšej prednosť kvalite pred kvantitou. Prijímajte dostatok vlákniny, ktorá vám zaručí dlhší pocit zasýtenia, zníži sa vám chuť na sladkosti a posilníte si imunitný systém. 

Obmedzte aj konzumáciu alkoholu.  

Dodržiavajte pitný režim 

Namiesto sladených ovocných džúsov a sýtených nápojov pite vodu, čaj alebo nesladenú kávu. Ak kávu bez sladidla nevypijete, odporúčame prírodné sladenie ako napríklad brezový cukor, stévia alebo sladidlo Drops. 

Buďte fyzicky aktívni 

fyzicky aktívny

Cvičenie a šport vám môže pomôcť znížiť hladinu cukru v krvi a udržať si optimálnu hmotnosť. Dostatok pohybu v neposlednom rade udržuje aj duševnú pohodu. Do vášho programu dňa zaraďte pravidelnú pohybovú aktivitu a nejaký čas, ktorí trávite sledovaním televízie vymeňte za cvičenie aspoň 2, 5 hodiny týždenne. Posilňujte svalstvo alebo vyskúšajte aj kardio, teda behanie, bicyklovanie, plávanie či akékoľvek iné činnosti, pri ktorých dosiahnete vyšší tep.  

Ak napriek tomu, že máte sedavé zamestnanie, môžete telu pomôcť. Nezabudnite na pravidelne prestávky, kedy sa môžete poprechádzať, ponaťahovať, či urobiť pár drepov alebo sa prebehnúť po schodoch. 

Tip: Ak prestanete fajčiť, zlepší sa vaše dýchanie, čím sa menej sa zadýchate pri chôdzi, športovaní alebo inej fyzickej aktivite.  

Snažte sa vyhýbať stresu 

Vyhýbať sa stresovým situáciám je ako prevencia proti cukrovke dôležité. Úplné odstránenie stresu je v dnešnej dobe niekedy veľmi zložité, a preto je dôležité sa s ním naučiť pracovať. Skvelým spôsobom, ako nadobudnúť duševnú pohodu sú napríklad upokojujúce cvičenia, joga, meditácia, hlboké dýchanie, masáže, ale aj prechádzky v prírode či počúvanie relaxačnej hudby. 

Doprajte si dostatok spánku 

Nie je tajomstvom, že spánok je pre celkovú duševnú pohodu veľmi zdravý a naozaj kvalitný a dostatočne dlhý spánok vám môže pomôcť v boji proti cukrovke. Optimálny čas je 6 – 8 hodín nerušeného spánku.   

Vaše gény bohužiaľ zmeniť nemôžete, vás životný štýl áno. Snažte sa, preto robiť pre zdravie všetko, čo je vo vašich silách. Zmena životného štýlu si síce vyžaduje úsilie, avšak výsledok bude štát za to. 

 

Autor: Dominika Blchova 

Foto: pixabay.com

 

Tags:

Mohlo by sa vám páčiť