Načítava sa

Hľadané slovo alebo výraz

6 rád, ako si udržať rovnováhu pri práci z domu

Zdieľať

Práca z domu je realitou dnešných dní. Kedysi vnímaný benefit od zamestnávateľa „pracovať z domu“ je zrazu skutočnosťou, ktorá vplýva na duševné aj fyzické zdravie. Mnohé výhody, ktoré prináša home office, častokrát prevyšujú nevýhody vyplývajúce z izolácie, nedostatku osobného kontaktu a podobne. Hlavným nedostatkom je však stres a nerovnováha, ktorá sa môže vytvárať vplyvom iných pracovných návykov v prostredí domova. 

práca z domu

Foto: pexels.com

Pri práci z domu je najdôležitejšie udržať si rovnováhu. Medzi prácou a domácimi radosťami či starosťami. Medzi aktivitou a oddychom. Aj medzi pasivitou a fyzickým pohybom. Prečo je to dôležité? Kvôli výkonnosti, motivácii aj zdraviu. „Akákoľvek nerovnováha, fyzická alebo psychická, sa prejavuje aj na úrovni buniek a môže mať vplyv na oslabenie imunity. Tá sa môže prejaviť nielen vo forme vyššej náchylnosti na choroby, ale aj poklesom pracovnej výkonnosti a väčšou únavou,“ upozorňuje Ing. Adrián Doboly, odborník na imunitu z biotechnologickej spoločnosti Natures.

Práca z domu a stres

Najväčším skrytým nepriateľom zdravia pri práci z domu je stres. Možno si to ani neuvedomujeme, ale číha na nás v mnohých podobách. „Obmedzený kontakt s inými ľuďmi než sú rodinní príslušníci, prípadne úplná izolovanosť, ak človek žije sám, aktuálne u mnohých aj nutnosť zvládať okrem práce na diaľku aj učenie sa s deťmi, to všetko sú stresové situácie, ktoré zle vplývajú na psychickú pohodu a rovnováhu,“ potvrdzuje psychologička Mgr. Viera Lutherová.

Stresormi môžu byť aj vzťahy v domácnosti, šantiace deti, nedostatok pohybu, problém zorganizovať si pracovný čas, prokrastinácia. Pri dlhodobej práci z domu hrozí aj syndróm vyhorenia alebo nadobudnutie nepríjemného pocitu, že práca, ktorú robíte, je v podstate zbytočná.

stres

Foto: pexels.com

Stres sa môže prejavovať už spomínanou únavou, pocitom zbytočnosti, ale aj nechutenstvom, nespavosťou, podráždenosťou, zhoršenou náladou. Zvlášť v tomto období, keď sa ani vo voľnom čase nemôžeme venovať obľúbenej kolektívnej športovej aktivite, stretnúť sa s priateľmi alebo si zájsť po potravu pre dušu do kina či divadla.

„Toto je naozaj náročné obdobie, keď je dôležité dbať na životosprávu, dobre sa stravovať, hýbať sa v rámci možností a podporovať organizmus vhodnými doplnkami výživy, ktoré ho nezaťažujú, ale pomáhajú posilňovať imunitu. V tomto smere sa veľmi osvedčili beta glukány, čo sú polysacharidy extrahované z hlivy ustricovej,“ radí odborník na imunitu Adrián Doboly.

Toto je 6 rád, ako zvládnuť prácu z domu, nepodľahnúť stresu ani iným nástrahám, ktoré by mohli narušiť rovnováhu.

1. Dodržiavajte režim

Vstávajte v stanovenom čase, prezlečte sa z pyžama, dajte si raňajky. Všetko robte tak, akoby ste naozaj odchádzali z domu do práce. Dodržiavajte aj prestávky na obed či na kávu. Po skončení pracovného času vám „padla“, nie je dôvod riešiť pracovné problémy, na tie bude čas zajtra. Voľný čas si rozvrhnite rovnako, ako keby ste fyzicky chodili do práce – vyhraďte si čas na seba, na deti, domácnosť…

home office

Foto: pexels.com

2. Majte svoj pracovný priestor

Veľmi pomáha, ak máte v rámci domácnosti vytvorený svoj pracovný kút. Či už to bude kancelársky stôl a stolička, alebo stôl v kuchyni, vy aj vaši rodinní príslušníci by ste mali vedieť, že je to miesto, kde pracujete a kde máte poruke všetko, čo potrebujete.

3. Robte si pracovné plány

Ako keby ste boli v práci, každý deň by ste mali mať zoznam úloh, ktorým sa budete venovať. Užitočné je mať aj týždenný a mesačný plán. Mal by byť reálny s ohľadom na to, koľko času a síl si vyžaduje splnenie jednotlivých úloh, aby ste ani neprepínali, ale ani nemali pocit, že máte more času a potom zrazu prokrastinovali.

Harmonogram sa najlepšie udržiava s praktickým a prehľadným diárom. Dávame vám do pozornosti nádherné, dizajnové diáre a zápisníky Gavine Notebooks, ktoré vlastnoručne vyrába šikovná Slovenka. Nakuknite na jej stránku a vyberte si ten pravý pre vás!

Nech je súčasťou plánu aj komunikácia s kolegami. Počas práce z domu je viac než inokedy dôležité komunikovať nielen elektronicky, ale aj naživo. Naplánujte si telefonáty, on-line porady. A ak v práci nepreberáte vždy iba prácu, ani teraz nie je dôvod nevenovať sa chvíľu aj iným témam.

4. Dbajte na zdravú stravu

Výhodou práce z domu je, že si môžete dopriať plnohodnotné jedlo a nie polotovar kúpený kdesi v bufete. Prednosť nech majú chutné jedlá plné vitamínov, ktoré vám pomôžu udržať sa v dobrej kondícii.

vitamíny v jedle

Foto: pexels.com

V práci máte nárok na obedňajšiu pauzu, tak si ju doprajte. A ak ste si počas bežného pracovného režimu podporovali zdravie a imunitu aj doplnkami výživy, aj teraz je dôvod užívať vhodné množstvá vitamínu C, D, B, horčík, zinok, železo a beta glukán.

Mohlo by vás zaujímať: 8 pozitív, ktoré zdravá strava prináša už do 30 dní

5. Natiahnite sa

Dlhé sedenie za počítačom neprospieva svalom, chrbtici, očiam ani mozgu. A tak sa aj pri práci z domu každé dve hodiny ponaťahujte, urobte pár krokov, zmeňte polohu.

Po práci si aspoň každý druhý deň doprajte prechádzku alebo beh na čerstvom vzduchu. „Primeraný pravidelný pohyb sa nedá nahradiť žiadnym vitamínom či doplnkami výživy, pritom je nesmierne dôležitý pre dobrú fyzickú aj psychickú kondíciu. Každý z nás by mal na to myslieť a hlavne sa mu venovať bez ohľadu na to, či chodí do práce alebo pracuje z domu,“ uzatvára odborník na imunitu z Natures.

cvičenie z domu

Foto: pexels.com

6. Napite sa

Pri dlhom sedení pri počítači nie je problém zabudnúť na pitný režim. Jeho nedodržiavaním sa zbytočne zaťažujú obličky a hromadia sa toxické látky v tele.

Zdroj: TRUMPETER

Tlačová správa

Štítky

Mohlo by sa vám páčiť