Načítava sa

Type to search

Denisa Hromeková: Vďaka joge som objavila cestu k sebe a k spokojnému bytiu

Viera Horňáková
Zdieľať

Deniska počas pandemického roku prešla dvoma kurzmi, jogovou praxou, ale aj sebapoznávaním a sebarozvojom. Je lektorkou jogy, na jej instagramovom profile @my_time_for_yoga nájdete ľahké jogové cvičenia, ktoré zvládnete aj na stoličke popri home office, ale aj náročnejšie cvičenie, ak by ste si chceli zamakať. Z jej profilu vyžaruje úsmev a harmónia. Súčasťou sú aj milé a povzbudivé úvahy a myšlienky, ktorými priviedla k joge aj mňa. O svojom živote s jogou nám prezradila viac v rozhovore.

V rozhovore s Denisou Hromekovou, lektorkou jogy, ktorá vyučuje metódu Zdravý chrbát –  Bloky pre začiatočníkov sa dozviete:

  • ako sa k joge dostala
  • čo pre ňu joga znamená
  • odporúčania, tipy, ako začať s jogou doma (v momentálnych podmienkach)
  • čo robí, ak sa práve nevenuje joge
  • a ešte oveľa viac 🙂

Deniska, ako dlho sa venuješ joge?

Jogu som evidovala vo svojom živote už dlho, no aktívne a pravidelne sa jej venujem teraz tretí rok.

Čo ťa doviedlo k joge? Prečo si sa rozhodla práve pre jogu?

Veľakrát som skúšala jogu v rôznych fázach života, no vôbec ma nebavila. Prvýkrát, kedy ma naozaj chytila za srdce a vyvolala vo mne tie pocity, ktoré joga dokáže a má prinášať bolo, keď som pri druhom tehotenstve prišla na gravid jogu. Pamätám si to úplne presne (a to mám inak veľmi zlú pamäť :), ako som prišla do krásneho štúdia (Joga zdravo), kde už tá atmosféra ma naladila na takú príjemnú vlnu…Mala som vtedy rok a pol starého synčeka a celé dni som sa točila okolo neho, takže gravid jógu som si venovala ako taký čas pre seba.

Od 5. mesiaca až do konca tehotenstva som navštevovala lekcie aspoň raz týždenne a bolo to to najlepšie, čo som pre seba mohla urobiť. Dodnes si vybavujem tie pocity, ktoré som zažívala, keď som zrazu pri joge dokázala vypnúť a naladiť sa iba na seba, na svoje vnútro, na svoje bábätko…Myslím, že to boli momenty, ktoré mi ukázali silu jogy – aj fyzickú, ale najmä tú mentálnu.

Neskôr, som sa k joge vrátila znova po roku ako “vyhorená premotivovaná dvojmatka”, ktorá už zabudla, že je vôbec žena. Vtedy som vďaka môjmu trénerovi a kamarátovi (s ktorým som sa snažila zhodiť popôrodné kilá) objavila ashtanga jogu. Bola to láska na prvý pozdrav slnku. A zmenila mi život.

Mnohé z nás doma začínajú cvičiť jogu. Aké sú tvoje rady, tipy, možno odporúčania, s čím a ako vôbec začať? Čomu sa vyhnúť?

Obdivujem každú ženu, ktorá sa odhodlá začať cvičiť doma, o to viac, keď je to pre ňu niečo nové. Ja som presvedčená, že joga je vhodná naozaj pre každého – či už tá pravá pôvodná alebo moderné jogové cvičenie. Pôvodne bola joga prastaré indické učenie, ktoré sa odovzdávalo z učiteľa na žiaka a bol to proces, pri ktorom dôvera medzi učiteľom a žiakom bola podstatná pre to, aby sa žiak vedel posúvať a pochopil všetky aspekty, ktoré joga obsahuje. Toto sa stále ešte dá učiť, ale jedine osobne a pravidelne, a dá sa tým získať omnoho viac ako len flexibilita či pekné telo.

Dnes už sa z pôvodnej jogy stalo len obyčajné cvičenie, má veľa druhov a je prispôsobené potrebám moderných ľudí. Na internete máme nespočetne možností na cvičenie, treba si ich dobre pozrieť, vybrať si niečo, čo nám je sympatické a zodpovedá to úrovni, na ktorej zhruba sme. Ja som veľmi intuitívny typ človeka a riadim sa pocitovo, preto odporúčam vybrať si online lekcie (ale aj tie v reále) s lektorkou, ktorá vám je príjemná, viete sa s ňou naladiť na jednu vlnu. Takú, ktorá vám vysvetlí, ako máte cvičiť, na čo si dať pozor a s ktorou sa budete vedieť uvoľniť, ponaťahovať alebo si aj zamakať.

Začnite určite s jednoduchými naťahovacími cvičeniami, aby ste spoznali vlastné telo v rôznych pozíciach a zistili ako na tom ste.

Vždy cvičte s ohľadom na svoje možnosti, nesnažte sa za každú cenu ohnúť viac alebo napodobniť lektorku. Robte to pre seba, aby vás to tešilo a aby ste sa cítili dobre počas toho a aj potom.

Ak máte nejaké zdravotné problémy, či poškodenia, určite sa poraďte s lekárom alebo priamo s lektorkou, čomu sa máte vyvarovať. Skúsení a dobrí lektori zvyknú na lekciách upozorniť na najčastejšie problémy a vysvetlia, ako sa im vyvarovať.

joga

Zdroj: Denisa Hromeková, @my_time_for_yoga

Čo ti pomáha udržiavať vnútornú rovnováhu a harmóniu?

Predsa joga :). A čas, ktorý môžem tráviť sama so sebou. To je pre mňa joga.

Čo robíš pre svoj sebarozvoj?

Už pravidelná jogová prax nás vie maximálne posúvať v sebarozvoji a najmä sebapoznávaní, takže sa snažím naozaj každý deň si nájsť aspoň tých 15 minút na jogu.

Keď mám čas a energiu, milujem čítať knihy, počúvať podcasty či sledovať prednášky alebo lekcie iných učiteľov jogy. V minulom roku sa mi podarilo spraviť si dva jogové kurzy – 100 hodín aštanga jógy u Jara Páveka a 200 hodín kurz Zdravý chrbát – Bloky v Medical Yoga Institute. Tieto kurzy ma neskutočne posunuli a dali mi oveľa viac ako len jogové poznatky či certifikát. Preto mám v pláne ďalšie takéto kurzy, práve pre svoj osobný rozvoj a preto, že ma to baví a napĺňa.

Mohlo by vás zaujímať: Ako si vybrať ten správny online kurz

Snažíš sa viesť zdravý životný štýl (cvičenie, strava, doplnky,…). Máš však aj nejaký prehrešok, ktorý si dopraješ mimo „zdravého životného štýlu“?

Samozrejme, veď kto nemá, ten poriadne nežije 🙂 Aby bola rovnováha, musíme si sem tam aj uletieť. Ja osobne milujem jedlo a od istého veku cvičím hlavne preto, aby som mohla jesť :D. Takže moje hlavné prehrešky sú sladkosti všetkého druhu a prosecco, ktoré si rada dám s kamarátkami kedykoľvek.

Čo rada robíš, ak práve necvičíš jogu :)?

Hm…záludná otázka :). Som mama dvoch malých detí, úprimne nemám veľa času, ktorý by som mohla stráviť podľa svojich predstáv. Ale milujem život, ktorý žijem. Aj keď sa často cítim vyčerpaná z toho materského kolotoča a domácnosti, mám to rada.

Milujem starať sa o svoju rodinu, vytvárať to teplo domova a pohodu.

Rada trávim čas s priateľmi, či už s partiou s deťmi alebo s kamarátkami, len tak v ženskom kruhu. A ináč, také tie bežné veci – mám veľmi rada prechádzky v lese, ale aj v meste, rada čítam, pozerám seriály alebo proste spím. A najviac milujem sedieť pri mori a pozerať “do blba” – je to moja forma meditácie 🙂

Máš nejaké rituály, čo sa týka starostlivosti o seba samú? Aké to sú?

Ojojój, aj tu uvediem ako hlavný bod jogu, pretože to je tá najlepšia starostlivosť o seba, ktorú si môžeme dopriať v každom smere.

A keď cítim, že som úplne vybitá, tak môj rituál je dať si horúcu vaňu s magnéziovou alebo epsomskou soľou, masku na tvár aj na vlasy, tlmené svetlo a pol hodinku si tam lebediť.

Plus jedno odporúčanie (nielen) z jogy, keď sa cítime unavené, najviac nám pomôže dopriať si kvalitné jedlo a spánok.

Kam by si sa chcela ďalej posunúť? Aká je tvoja „jogová výzva“ a „životná výzva“?

Život ma naučil, že plány sú zbytočné, takže nič konkrétne si za cieľ nedávam.

Ešte k tomu sa mi už splnili všetky sny, som šťastná a spokojná a prajem si, aby to tak vydržalo na veky vekov :D. Moja výzva je neustále sa posúvať a pravidelne jogovať.

Dobrý učiteľ jogy je večný študent. A ja by som chcela byť dobrou učiteľkou a odovzdávať ľuďom to, čo som vďaka joge sama objavila. Cestu k sebe a k spokojnému bytiu.

Za rozhovor a fotografie ďakujeme Denise Hromekovej, @my_time_for_yoga

Tags:

Mohlo by sa vám páčiť

4 komentáre

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *